Jau kopš vasaras sākuma Latvijas politiskās partijas aktīvi sacenšas par potenciālo vēlētāju uzmanību sociālajos tīklos, pamatā Facebook (FB), ko lieto vairāk nekā 700 tūkstoši Latvijas iedzīvotāju. Re:Baltica, kas līdz pat Saeimas vēlēšanām 6. oktobrī uzmanīgi sekos līdzi politiķu aktivitātēm sociālajos tīklos, izanalizēja partiju stratēģijas.

Galvenie secinājumi: atšķirībā no iepriekšējām Saeimas vēlēšanām, vairums partiju sapratušas, ka FB ir platforma, kuru nedrīkst ignorēt. Vienlaikus – efektīvi tajā strādā vien dažas. Lai vieglāk uztvert, partiju darbu novērtējām ar “acīm”.

Vērtējuma skala

1 acs – FB lapa praktiski mirusi.
2 acis – FB lapa vairāk tiek izmantota kā afišu stabs. Nav informācijas par partijas programmu. Trūkst auditorijas iesaiste. Mazs sekotāju skaits.
3 acis –  salīdzinoši liels sekotāju skaits, daļēji FB atbilstošs formāts (video un infografikas), nav auditorijas iesaistes.
4 acis – liels sekotāju skaits, FB piemērots formāts, precīza auditorija, bet trūkst iesaistes ar to.
5 acis – aktīva auditorijas iesaiste, liels sekotāju skaits, FB piemērots formāts, precīza auditorija.


Saskaņa

Skaitliski lielākais un profesionālākais sociālo mediju tīkls, kas panākts, sistemātiski tajos pumpējot naudu vismaz gada garumā. Reklāmu mērķauditorija dalās divās daļās: latviski un krieviski runājošie FB lietotāji. Partijas līdera Nila Ušakova un saistītajos kontos tiek publicētas izklaides tipa ziņas, kas atšķaidītas ar informāciju par Rīgas domes paveikto un valdības kritiku. Salīdzinot ar citām partijām, Saskaņas politiķu veidotā kampaņa ir vizuāli profesionālākā – ar vienotu noformējumu un saskaņota. Vasaras sākumā ar blīkšķi izgāzās partijas mēģinājums FB izklaides lapu Riga online pārveidot par Saskaņa online, pārņemot tās lielo sekotāju skaitu. Rezultātā, lai arī partijas biedriem dots uzdevums aktīvi koplietot jaunizveidoto partijas FB lapu, tai ir vien 2300 sekotāju. Taču to kompensē Ušakova profils ar 217 tūkstošiem sekotājiem, kas ir rekords Latvijas politiķu vidū.

Mērķauditorija: Latviski un krieviski runājošie.

Apmaksātās reklāmas profilos:  Nils Ušakovs • Нил Ушаков; Saskaņa Online; Vjačeslavs Dombrovskis • Вячеслав Домбровский; Aleksejs Roslikovs • Алексей Росликов; Andrejs Elksniņš • Андрей Элксниньш; rīga.lv


Nacionālā Apvienība

Neizskatās, ka partijai būtu vienota stratēģija FB. Tā vairāk reaģē uz konkurentu “uzbrukumiem” (Raivis Dzintars pret Juri Jurašu), atmasko konkurējošās partijas (KPV LV un Saskaņa) un ar aktivitāti izceļas atsevišķi biedri, piemēram, Rihards Kols reklamē savus atziņu citātus. Vienotā partijas aktivitāte ir kampaņa Darbi pār populismu, kuros grafiku formātā uzskatāmi uzskaitīti solījumi un paveiktais. R. Dzintara FB lapā arī vēstīts, ka NA ievērojamu līdzekļu reklāmas kampaņai nebūšot.

Mērķauditorija: Rīga un Kurzemes reģions. Vecāki par 18 gadiem. Interesē latviešu valoda. “Patīk” NA Facebook lapa, kurai ir 16 tūkstoši sekotāju.

Apmaksātās reklāmas profilos: R. Dzintars, R. Kols, Raivis Zeltīts, Romāns Naudiņš


Kam Pieder Valsts (KPV. LV)

Visefektīvākā partija sociālajos tīklos, spējot piesaistīt lielu auditorija bez apmaksātām reklāmām. Tās FB lapai ir 12 tūkstoši sekotāju. Līderiem Artusam Kaimiņam un Aldim Gobzemam ir attiecīgi 50 000 un 12 500 sekotāju. Slēgtā Kaimiņa atbalsta grupā – gandrīz 15 tūkstoši biedru. FB lietotāji arī pamanījuši, ka aktīvi partijas saturu izplata tādas klikšķu lapas ar lielu sekotāju skaitu kā ritakafija.lv (27 000), Pārdomu pērles (35 000), Memory Water (16 000) un arī Gobzema veidotā lapa Maxima traģēdijā cietušo atbalstam Esi atbildīgs! ar 20 000 sekotāju.

Partijas panākumu atslēga ir aktīvā sarunāšanās ar auditoriju, ko tādā līmenī nedara neviena cita partija. Saturs ir klaji negatīvs – pret visu un visiem. Īsos video izklāstīta partijas programma, izstāstot partijas piedāvājumu, bet nepasakot, kā tas tiks izdarīts un cik tas maksās.

Mērķauditorija: Dusmīgie un vīlušies.

Aktīvākie profili:  Artuss Kaimiņš, Aldis Gobzems, Linda Liepiņa, Andris Kivičs, Kam pieder valsts?


Jaunā Vienotība

Lai gan partija ir mainījusi logo un nosaukumu, FB lapa un Twitter konts joprojām ir saglabājis veco – Vienotība. Oficiālajai lapai sekotāju skaits ir neliels, vien 2000, un tā ir diezgan garlaicīga – saites uz rakstiem par partijas biedriem un tās aktivitātēm. Nav iesaistes ar auditoriju, minimāla informācija par partijas programmu. Saturiski uzsvars uz “jaunām sejām”; reklāmās uzsver, ka partija maksā par četrus gadus vecām Vienotības kļūdām un aktīvi izspēlē “nacionālo kārti”, iebraucot NA elektorāta lauciņā un aicinot pārējās partijas parakstīt vienošanos par nesadarbošanos ar prokremliskām partijām.

Mērķauditorija: Atsevišķos gadījumos Rīga un Kurzeme. Vecāki par 18 gadiem.

Apmaksātās reklāmas profilos: Vienotība, Renārs Putniņš, Krišjānis Kariņš, Vilnis Ķirsis un Inese Andersone


Attīstībai/Par

Līdzšinējā kampaņā fokuss uz virkni jaunām sejām politikā. To uzsver arī partijas Ministru prezidenta kandidāts Artis Pabriks, kuram šī ir jau ceturtā partija. Saskaitot visas FB lapas, kurās partija reklamējas, tai ir salīdzinoši liels sekotāju skaits, 14 400, taču zema iesaiste ar savu FB auditoriju. Izskatās, ka uzsvars tiek likts uz tikšanos klātienē, organizējot un reklamējot dažādas diskusijas. FB piemērotā video formātā partijas biedri skaidro, kādēļ iesaistās politikā.

Mērķauditorija: Partija mērķē uz vēlētājiem, kuri ir “līdzīgi viņu lapas atbalstītājiem”; dzīvo reģionā, kurā kandidē attiecīgais kandidāts, un uz jauniešiem (18-45 gadi).

Apmaksātās reklāmas profilos: Attīstībai / Par; Juris Pūce; Mārtiņš Bondars; Latvijas attīstībai Rīga; Gatis Zamurs. Domā pirms dara


Progresīvie

Visaktīvāk izmanto tā saukto mikro-mērķēšanu jeb strādā uz mazām, precīzi nomērķētām interešu grupām, piemēram, vides jautājumiem, sieviešu tiesībām, tiesiskumu. Kampaņā galvenā uzmanība vērsta uz partijas idejām, problēmjautājumiem un konkrētiem piedāvājumiem, kā šīs problēmas risināt. Fokuss uz sieviešu pārstāvniecību partijā.

Mērķauditorija: dažādu interešu grupas

Apmaksātās reklāmas profilos: Progresīvie, Viesturs Kleinbergs, Māris Graudiņš, Roberts Putnis


ZZS

Salīdzinot ar citām partijām, aktivitāte FB ir minimāla. ZZS salīdzinoši vairāk izmanto vides reklāmas, kā arī ir jau nopirkuši labākos reklāmu laukumus reģionālajās avīzēs, liecina KNAB datu bāze. ZZS kandidāts Edgars Tavars no Rīgas mēra aizguvis jautājumu un atbilžu video formātu platformā Youtube, kurā atbild uz iedzīvotāju jautājumiem. Partijas FB lapai nieka 1000 sekotāju un tajā saliktas saites uz intervijām medijos ar partijas politiķiem.

Mērķauditorija: Vecāki par 18 gadiem, dzīvo Vidzemē vai Latgalē. Viktors Šcerbatihs mērķauditoriju atlasa pēc tās interesēm – vienu reklāmu rādot cilvēkiem, kuriem patīk sports, un otru tiem, kam patīk politika un sabiedrībai nozīmīgi jautājumi.

Apmaksātās reklāmas profilos: ZZS Vidzeme, Ringolds Arnitis, V. Ščerbatihs


Latvijas Krievu Savienība

Komunikācija notiek tikai krievu valodā un balstās uz nacionālo un krievu skolu jautājumu. Kritizē NA un konkurentus Saskaņu. Pārsvarā saliktas saites uz rakstiem no krieviski rakstošajiem medijiem. Ir mēģinājumi sasniegt auditoriju ar video, kuros runā partijas līderi vai aktīvisti, taču to skatījums ir mazs, ap 1000 cilvēku. Partijas FB lapai ir salīdzinoši liels sekotāju skaits – 11 000, plus Tatjanas Ždanokas (6200) un Andreja Mamikina (5000) FB lapas. Jūlija sākumā izveidota jauna lapa partijas jauniešiem LKSJoungster, kurai šī materiāla tapšanas laikā bija vien 9 sekotāji.

Mērķauditorija: Vecāki par 18 gadiem.

Apmaksātās reklāmas profilos: Русский союз Латвии un Mamikins.lv


Jaunā Konservatīvā Partija

Var redzēt, ka pie partijas stratēģijas sociālajos tīklos piestrādāts. JKP galvenajai FB lapai ir 11 000 sekotāju, plus izveidotas 20 atsevišķas lapas konkrētām pilsētām. Lapas savstarpēji dalās ar ierakstiem. Pilsētu lapu sekotāju skaits gan nav liels, izņemot Latgali (4400). Centrālā lapa agresīvi kritizē konkurentus un reklamē savus līderus un partijas programmu sociālajiem tīkliem piemērotā formātā – ar infografikām un īsiem video. Lielu auditorijas uzmanību piesaistījuši video par azartspēļu aizliegšanu valstī un Juraša apgalvojumi par NA līdera Raivja Dzintara finansiālajām saistībām ar maksātnespējas administratoriem. Video ir diezgan populistiski, jo balstīti uz apgalvojumiem, kam trūkst pierādījumu.

Mērķauditorija: Vecāki par 18 gadiem. Krišjānis Feldmanis – vecāki par 25 gadiem.

Apmaksātās reklāmas profilos: Sandis Riekstiņš; Jaunā konservatīvā partija – Talsi; Juris Jurašs; Juta Strīķe; Jaunā Konservatīvā partija; K. Feldmanis
Lasi tālāk: Kam pieder…?
Lasi tālāk: Karstākais Facebook pagājušajā nedēļā
Lasi tālāk: Kremļa aģents? Pats tāds!


Visas partiju reklāmas var skatīt šeit.

Seko līdzi mūsu projektam, izmantojot #vēlēšanas2018


NEATKARĪGAI ŽURNĀLISTIKAI VAJAG NEATKARĪGU FINANSĒJUMU
Ja Jums patīk Re:Baltica darbs, atbalstiet mūs!
Konts: LV38RIKO0001060112712

Partiju stratēģiju analīzi veidoja: Inga Spriņģe un Madara Eihe, Re:Baltica