Trūkst konteksta – tiek salīdzinātas nesalīdzināmas lietas, izteikums ir pretrunā ar paša iepriekš teikto vai darīto vai trūkst būtiskas papildu informācijas

Bokseris Mairis Briedis publicējis video ar skulptūru Homo Democraticus, kas pirms dažiem gadiem bija redzama Daugavā, bet tagad mētājoties Mārupē. Video runāts par 100 tūkstošiem nodokļu maksātāju naudas, un Briedis tam ierakstā piebalso: “Lūk, kā tiek tērēta Rīgas nauda.” Taču no nodokļu maksātāju naudas skulptūrai nav iztērēti ne tuvu 100 tūkstoši un tā nekad arī netika veidota kā ilgtermiņa mākslas darbs. 

Video autors nav zināms. Tajā teikts:

“Redz, kur tā Pārdaugavas miskaste, kas par 100 štukām bija Daugavā. (..) Tagad mētājas kaut kur Mārupē. Vot, lūdzu, mūsu nodokļu nauda.”

Briedis video publicējis savos sociālo mediju kontos, norādot, ka tā ir Rīgas nauda. 

Pirms četrarpus gadiem mākslas festivāla Tēlniecības kvadriennāle Rīga 2020 ietvaros uz vecā tilta balsta pie Dzelzceļa tilta Daugavā tika novietota mākslinieka Donāta Mockus 4,5 metrus garā skulptūra Homo Democraticus. Tās ideja bija attēlot sakropļotu demokrātijas redzējumu. Kopumā pilsētā tika izvietotas 12 skulptūras. Projektu konkursos festivāla rīkotāji piesaistīja nedaudz vairāk kā 50 tūkstošus eiro – no tiem 30 tūkstoši eiro no Rīgas domes, bet pārējais no Valsts Kultūrkapitāla fonda, Re:Check sacīja festivāla direktore Kristiāna Kārkliņa. To pašu apstiprināja Rīgas domē. Kārkliņa uzsvēra, ka tas bija finansējums visām 12 skulptūrām, to izvietošanai un ar festivālu saistītajiem pasākumiem, nevis vienam mākslas darbam. 

Sākotnēji skulptūru bija paredzēts izrādīt pāris mēnešus, bet šo laiku pagarināja uz gadu. Kas notiek ar darbu pēc tam, ir mākslinieka ziņā. “Tā kā mēs nevaram nopirkt un nofinansēt intelektuālo īpašumu un mums arī nav, kur to glabāt, visi mākslas darbi, kas tiek izgatavoti īstermiņa ekspozīcijām, atgriežas mākslinieka īpašumā,” skaidro festivāla direktore. 

Briedis uz Re:Check nosūtītajiem jautājumiem neatbildēja.

Briedis vairākkārt publicējis maldinošu un no konteksta izņemtu informāciju, rādot Latviju negatīvā gaismā. Gada sākumā viņš publicēja video no tukšas lidmašīnas. Lai gan tas bija čartera reiss, uz kuru nopirkt biļetes nevarēja, viņš to rādīja kā piemēru, ka cilvēki vairs nevēlas lidot uz Latviju. 

Secinājums: Skulptūrai Homo Democraticus netika tērēti 100 tūkstoši nodokļu maksātāju naudas. Tā bija viens no 12 mākslas darbiem, kuru izstādīšanu konkursa kārtībā 2020. gadā finansēja pašvaldība un valsts, tiem kopā atvēlot nedaudz vairāk kā 50 tūkstošus eiro. Skulptūru nekad nebija paredzēts izvietot kā ilgtermiņā mākslas darbu, tā ir mākslinieka īpašums, un viņš ar to var darīt, ko vēlas. 


Šis raksts ir daļa no Re:Check darba, pārbaudot iespējami nepatiesus vai puspatiesus Facebook ierakstus, attēlus un video. Par Re:Check sadarbību ar Facebook lasiet šeit.

Visus Re:Check rakstus lasi ŠEIT!

Ja arī jūs redzat apšaubāmu apgalvojumu, sūtiet to mums uz recheck@rebaltica.com


Par projektu: Re:Check ir Baltijas pētnieciskās žurnālistikas centra Re:Baltica paspārnē strādājoša faktu pārbaudes un sociālo tīklu pētniecības virtuāla laboratorija. Pārbaudīto faktu vērtējumam izmantojam sešas iespējamās atzīmes un krāsas: patiesība (izteikums ir precīzs un faktoloģiski pierādāms), tuvu patiesībai (apgalvojums ir lielākoties patiess, taču ir pieļautas sīkas neprecizitātes), puspatiesība (apgalvojums satur gan patiesu, gan nepatiesu informāciju, daļa faktu ir noklusēta), drīzāk nav taisnība (apgalvojumā ir kripata patiesības, taču nav ņemti vērā būtiski fakti un/vai konteksts, līdz ar to izteikums ir maldinošs), trūkst konteksta – tiek salīdzinātas nesalīdzināmas lietas, izteikums ir pretrunā ar paša iepriekš teikto vai darīto vai trūkst būtiskas papildu informācijas un nav taisnība (apgalvojums neatbilst patiesībai, tam nav pierādījumu, izteikuma autors neapzināti maldina vai melo). Vērtējumu piešķir vismaz divi redaktori vienojoties.