Atbalsti mūsu darbu un dalies.

Līdz ar plašāku informāciju par gaidāmajām vakcīnām pret Covid-19 Facebook popularitāti guvis kāds video krievu valodā. Tajā atkārtota virkne nepatiesos faktos balstītu sazvērestības teoriju par miljardieri Bilu Geitsu, vakcināciju un čipošanu. Atšķirība vien tā, ka parasti šos melus izplata dažādi anonīmi avoti, taču šoreiz video autors ir Krievijas valsts televīzija Pirmais kanāls. Sižets tapis pavasarī, kad Krievijas plašsaziņas līdzekļos Covid-19 dezinformācijas bija vairāk, taču arī pašlaik tajos saistībā ar pandēmiju ik pa laikam izskan sagrozīta vai citādi maldinoša informācija. 

Raidījums klajā nācis 24. aprīlī, taču kāda lietotāja to publicēja Facebook 3. decembrī ar parakstu: “Kā BILA GEITSA VAKCĪNAS PARALIZĒJA PUSMILJONU iedzīvotājus.” Ar video dalījās 3000 lietotāju, kas Latvijai ir daudz.

Pirmais kanāls pavasarī raidījumā Человек и закон saistībā ar jauno koronavīrusu atkārtoja populāras sazvērestības teorijas par Microsoft dibinātāju, filantropu Bilu Geitsu. Televīzijas kanāla mājas lapā sniegtajā raidījuma aprakstā norādīts, ka galvenais šī projekta noteikums ir sens kā pasaule – informācija no pirmavota un tikai pārbaudīti fakti. Taču Re:Check pārliecinājās, ka vismaz konkrētajā epizodē virkne apgalvojumu ir maldinoši. Fonā skanot satraucošai mūzikai, sižeta autore virknē minējumus un pieļāvumus, kuriem nav nekāda pamata.

Raidījuma vadītājs Aleksejs Pimanovs sāk ar Pasaules veselības organizācijas (PVO) pārstāves Fadelas Čaibas paziņojuma citēšanu par to, ka koronavīruss SARS-CoV-2 ir dzīvnieku izcelsmes un laboratoriskas iejaukšanās pazīmju atklāts nav. Taču uzreiz pēc tam piebilst:

“Bet mūsu Veronika Skvorcova šī kontagiozā vīrusa mākslīgas izcelsmes variantu gan neizslēdza.”

Taču visa apmēram 16 minūšu garā video laikā tā arī neizskan neviens pierādījums, kas apliecinātu vīrusa mākslīgo izcelsmi. PVO pārstāve šī gada 21. aprīlī tiešām nāca klajā ar paziņojumu par to, ka visi pieejamie dati liecina par vīrusa dabisku izcelsmi. Tāpat viņa norādīja, ka nav pazīmju par jaunā koronavīrusa manipulēšanu vai radīšanu laboratorijā. Jau rakstīts, ka zinātniekiem, kas nodarbojas ar tā pētniecību, ir skaidrs, ka tas radies dzīvā dabā.

Raidījuma vadītājs norāda, ka “pastāvīgie programmas skatītāji zina manu attieksmi pret dažāda veida sazvērestības teorijām”, bet esot gatavs par to parunāt. To viņš pamato ar pārsteidzošu ziņu, proti, “aiz visām šīm šausmām” it kā varot stāvēt multimiljardieris Bils Geitss. “Mēs metāmies noskaidrot, kas ir patiesība un kas ne.” Tomēr sekojošā korespondentes sižetā redzams vien populāru sazvērestības teoriju pārstāsts, ko mēģina pasniegt analītiski.

Sižets sākas ar krieviski tulkotiem fragmentiem no video saistībā ar 2019. gada rudenī rīkotu jauna koronavīrusa pandēmijas scenārija izspēli Event 201. To organizēja Džonsa Hopkinsa veselības drošības centrs, Pasaules Ekonomikas forums un Bila un Melindas Geitsu fonds. Pēc demonstrētajiem kadriem par sasirgušajiem un no jaunā vīrusa mirušajiem, kā arī drūmu statistiku korespondente liek noprast situācijas aizdomīgumu: 

“Jūs būsiet ļoti pārsteigti, bet tie ir kadri no dokumentālas filmas, kas izlaista, pievērsiet uzmanību, 2019. gada oktobrī.”

Arī pieaicināts komentētājs vērtē, ka video esot parādīts “viens pret vienu tas, kas notiek šodien”. Savukārt pati korespondente piebilst, ka šo filmu neviens pat nemēģinot slēpt un “atklāj” pasākuma rīkotājus, kuru vidū arī Geitsu fonds. 

Tomēr Re:Check jau skaidroja, ka dažādu pandēmiju izspēles, lai labāk sagatavotos to kontrolei, tiek rīkotas regulāri jau kopš tūkstošgades sākuma.  

Krievijas Pirmā kanāla raidījumā par koronavīrusu un vakcīnām daudz izsakās ekonomists un daudzu apšaubāmu izteikumu autors Valentīns Katasanovs. Viņa vērtējumā vīruss esot izdevīgs vakcīnu izstrādātājiem un tiem, kas runā par planētas iedzīvotāju vispārējo vakcinēšanu. “Protams, tas ir Bils Geitss,” viņš secina. Raidījumā eksperta lomā uzstājas arī blogeris no Igaunijas Vlads Kopilkovs, kas sižetā nosaukts arī par žurnālistu. Savos sociālajos medijos Kopilkovs izplata sazvērestības teorijas, iestājas pret vakcinēšanu, tostarp nesen dalījies ar video un stāstījis par feldšeri no Latvijas Marinu, kuras nepatiesos apgalvojumus atspēkoja arī Re:Check. Aizsākto domu par Geitsu, kas caurvij visu sižetu, raidījuma nobeigumā vēlreiz bez pierādījumiem atkārto arī Kopilkovs: 

“Bils Geitss, visdrīzāk, ir viens no tiem cilvēkiem, kuri bija tieši ieinteresēti tajā, lai visa šī situācija notiktu.”

Tāpat tiek stāstīts par vakcinācijas programmu Pulse Polio, kas izstrādāta par Geitsa naudu. Sižetā citēts kāds ziņas virsraksts par 17 gados Indijā it kā paralizētu 491 000 bērnu.

“Tātad miljardiera zāles paralizēja pusmiljonu cilvēku,”

norāda korespondente. Apvainojumu par to, ka pēc poliomielīta jeb bērnu triekas vakcīnas saņemšanas Indijā 2000.–2017. gadā tika paralizēti ap 496 000 bērnu, pirmais aprīļa sākumā izplatīja bijušā ASV prezidenta brāļadēls, vides aizstāvis un vakcīnu pretinieks Roberts F.Kenedijs. Kā raksta aģentūra AFP, Indija oficiāli tika paziņota par brīvu no poliomielīta 2014. gadā, un nav nekādu pierādījumu tam, ka gandrīz pusmiljons indiešu bērnu būtu ieguvuši poliomielītu vai tiktu paralizēti pēc vakcīnas saņemšanas. Arī faktu pārbaudes medijs Politifact norāda, ka nav atrodami pierādījumi, ka tā varētu būt tiesa. PVO dati liecina, ka periodā no 2000. līdz 2017. gadam Indijā bija reģistrēti 17 gadījumi, kad poliovīruss bijis vakcīnas izcelsmes. Visi gadījumi reģistrēti 2009. un 2010. gadā.

Kā norāda AFP, vēlāk, aprīļa vidū, Kenedijs publicēja rakstu ar nedaudz mainītu pārmetumu. Viņš norādīja, ka Indijas ārsti vaino Geitsa kampaņu ne poliomielīta akūtas šļauganās paralīzes (NPAFP) epidēmijā, kas paralizēja 490 000 bērnu 2000.–2017. gadā. Vakcinēšanas gados gadījumu skaits tiešām pieaudzis. Rakstā ir atsauce uz 2018. gada pētījumu, kas sasaista to ar vakcināciju. Pētījums gan saņēmis kritiku par tā metodoloģiju. Geitsu fonds pārmetumus noraidījis. Arī medijs India Today norāda, ka gadījumu skaita pieaugums kā tāds nenozīmē to saistību ar vakcīnu. 

“Kā raksta pazīstamais amerikāņu radio raidījumu vadītājs un vides aktīvists Roberts Kenedijs jaunākais (..), 2010. gadā Geitsu fonds finansēja eksperimentālas vakcīnas pret malāriju pētījumu. Tās pielietošanas rezultātā nomira 150 afrikāņu bērnu,”

korespondente turpina. Autors esot atsaucies uz oficiālu statistiku, kuru sižeta veidotāji esot atraduši. Raidījumā tiek ielasīts apgalvojums, ko min arī Kenedijs: “Vecākajā vecuma grupā nopietnas blakusparādības bija reģistrētas 1048 no 5949 bērniem.” Laikā, kad notika vakcinēšana, PVO ziņoja par tādām zināmām blakusparādībām kā sāpes un pietūkums injekcijas vietā, kā arī drudzis, norāda aģentūra APF. Tomēr nav nekādu pierādījumu, kas apliecinātu Kenedija un Pirmā kanāla apgalvojumus par pretmalārijas vakcīnu.

Tāpat sižetā stāstīts, ka 2014. gadā Kenijas katoļu ārstu asociācija apvainojusi PVO miljonu Kenijas sieviešu ķīmiskā sterilizācijā, izmantojot vakcinācijas kampaņu pret stingumkrampjiem. Raidījumā citēts arī asociācijas pārstāvis:

“Šī Pasaules veselības organizācijas kampaņa vērsta nevis uz stingumkrampju izskaušanu jaundzimušajiem, bet gan tas ir labi koordinēts veids iedzīvotāju masveida sterilizācijai, izmantojot pārbaudītu vakcīnu, kas regulē auglību.”

Plašākas analīzes par šiem apgalvojumiem raidījumā nav. Taču korespondente secina: “Lūk, tev arī labsirdīgais dakteris Aikāsāp. Sanāk, ka miljardieris finansē PVO, lai samazinātu pasaules populāciju.” Re:Check jau rakstīja, ka mīts par miljoniem ar vakcīnām sterilizēto sieviešu radies, kad Kenijas katoļu bīskapi cēla trauksmi par it kā dzimstību kontrolējoša hormona esamību stingumkrampju vakcīnā. Ar to tikušas vakcinētas sievietes fertilā vecumā, tostarp grūtnieces. Līdzīgs pieņēmums iepriekš tika izplatīts Indijā un ASV. 

Pirmā kanāla raidījumā gan noklusēts, ka tāpat 2014. gadā pēc šī skandāla Kenijas valdība, Apvienoto Nāciju Starptautiskais Bērnu fonds (UNICEF) un PVO šo pieņēmumu noliedza kā pilnīgi nepamatotu. Tika norādīts, ka tāda hormona vakcīnā nav, tā nesterilizē sievietes un ir droši lietota jau 40 gadus vairāk nekā 50 valstīs. Vakcīna ir ievērojami samazinājusi stingumkrampju izplatību un zīdaiņu mirstību. Sievietes grūtniecības laikā tika vakcinētas, jo caur mātes organismu imunitāti pret stingumkrampjiem tā iegūst arī jaundzimušais.

Tālāk sižetā doma par dzimstības samazināšanu tiek attīstīta. Blogeris Kopilkovs par Geitsu Pirmajam kanālam izsakās šādi:

“Viņš, manuprāt, 2010. gadā uzstājās un teica, ka, ja mēs labi pastrādāsim pie vakcīnas, mēs varēsim samazināt iedzīvotāju skaitu par 10-15%.”

Vēlāk sižetā tiek parādīts fragments no Geitsa uzstāšanās un korespondente skaidro, ka Geitss patiesībā runājis nevis par esošo iedzīvotāju skaita samazināšanu, bet gan par to pieauguma mazināšanu par 10-15%. “Kas principā lietas būtību nemaina. Gan viens, gan otrs, ož pēc, rupji sakot, genocīda,” saka korespondente. Šo Geitsa izteikumu un salīdzinājumus ar genocīdu bieži izmanto arī dezinformācijas izplatītāji Latvijā un citās valstīs sazvērestības teoriju vērpšanai. 

Virkne mediju gan norādījuši, ka teikums ir izrauts no konteksta un neņem vērā Microsoft dibinātāja regulāri pausto saistībā ar vakcīnām, to ietekmi uz dzimstību un dzimstības regulēšanas nozīmi.

Geitss nekad nav slēpis pārliecību, ka dzimstībai nabadzīgākajās pasaules valstīs ir jāsamazinās, lai tās varētu kļūt turīgākas un uzlabotu cilvēkiem veselības aprūpes un izglītības pieejamību. Kontracepcijas pieejamība jaunattīstības valstīs ir viens no Geitsu fonda darbības virzieniem. Geitss arī atkārtoti paudis, kāda ir vakcīnu loma dzimstības samazināšanā. Piemēram, jau 2009.gadā viņš rakstīja par statistiku, kas rādot – ja vecāki būs droši, ka viņu bērni nemirs dažādu slimību dēļ, izaugs līdz pieaugušam vecumam un varēs viņiem sniegt atbalstu vecumdienās, viņi izvēlas laist pasaulē mazāku bērnu skaitu. Līdz ar to vakcīnas, kas samazina bērnu mirstību, samazinot arī dzimstību, kas dod lielākas iespējas piedzimušajiem bērniem saņemt labāku izglītību un izkļūt no nabadzības.

Tāpat raidījumā izmantota virkne pieļāvumu, piemēram: “Un tagad vienkārši pafantazēsim”. Par pamatojumu domai, ka Geitss stāvot aiz koronavīrusa izveides, tiek izmantots arguments, ka “[tam] tic ļoti daudzi, pat pazīstam cilvēki”. 

Par dzimstības samazināšanu pasaulē sižeta autori rāda nezināmas izcelsmes akmens plāksnes ASV Džordžijas štatā ar uzrakstiem arī par vēlamo iedzīvotāju skaitu. Korespondente skaidro, ka to autori vēlējušies palikt nezināmi. “Taču nav grūti minēt, kas viņi ir,” piebilst sižeta veidotāja, nekādi neizvēršot domu tālāk. 

Turklāt raidījuma veidotāji pat neslēpj, ka attīsta sazvērestības teorijas. Lai gan izskan, ka tas viss, protams, skanot neticami, “bet, ja iet vēl tālāk un attīstīt visu šo konspiroloģisko versiju, tad nākamais tā saucamās ēnu valdības mērķis ir sabiedrības digitalizācija.” Tātad šādā nepamatotu pieņēmumu ķēdē tiek nonākts pie domas par Geitsa plāniem čipot cilvēkus. Raidījuma veidotāji aizdomu pamatojumam izmanto Katasanova komentāru:

“Bils Geitss saka: jā, mums jāatrod kaut kāds veids skaidrai digitālai cilvēku identifikācijai, lai mēs varētu zināt viņa veselības stāvokli, par tām vakcīnām, ko viņš saņēmis, jā, mēs, tostarp pētām arī tādu nanomikročipu variantu, bet, nekas, draugi, nebaidieties, jo tam ir mērķis saglabāt cilvēces veselību.”

Raidījumā Katasanovs savu domu turpina ar to, ka visi jau saprotot: “Ja izdosies uzķert cilvēku uz šī nanomikročipa āķa, tad caur šo nanomikročipu varēs ievilkt viņu šajā digitālajā koncentrācijas nometnē un šajā digitālajā ellē.” Savukārt korespondente piebilst, ka, pēc Geitsa teiktā, šie digitālie sertifikāti tikšot izmantoti to cilvēku uzskaitei, kas vakcinēti pret koronavīrusu. Taču apgalvojums, ka Bils Geitss plāno radīt mikročipus, lai noteiktu, kurš ir vakcinēts pret koronavīrusu un kurš ne, nav patiess. Vēl pirms Pirmā kanāla raidījuma tapšanas ziņu aģentūras Reuters faktu pārbaudītāji atspēkojuši apgalvojumus, ka cīņai ar koronavīrusu Geitss plāno izmantot mikročipus. Par to aprīļa sākumā rakstīja arī Re:Check saistībā ar Latvijā izplatīto dezinformāciju.

Visbeidzot, Pirmā kanāla raidījumā norāda, ka, “protams, šī ir tikai viena no versijām par to, kas varēja zināt un izmantot gaidāmo pandēmiju”. Tāpat noslēgumā sižeta veidotāja norāda, ka pēdējos mēnešos miljoniem cilvēku noskatījušies video par Geitsa saistību ar koronavīrusu un tas esot fakts. “Pat, ja šī informatīvā kampaņa pret Bilu Geitsu, rupji runājot, parādījās ne tāpat vien, ko lai dara ar faktiem? Tie taču ir reāli,” norāda korespondente. Taču, kā minēts iepriekš, virknei raidījumā piesaukto “faktu” nav pamatojuma vai arī apgalvojumi ir izrauti no konteksta, kā arī viscaur sižetā bez jebkāda pamatojuma izmantoti daudzi pieļāvumi.

Sazvērestības teorijas Krievijas televīzijā ne pirmoreiz

Decembra vidū Krievijā, valstī ar apmēram 144 miljoniem iedzīvotāju, reģistrēti vairāk nekā 2,6 miljoni Covid-19 inficēšanās gadījumu un vairāk nekā 46 tūkstoši cilvēku miruši. Šobrīd klajas sazvērestības teorijas par Covid-19 galvenajos šīs valsts televīzijas kanālos var novērot mazāk, taču ir gadījumi, kuros informācija atspoguļota maldinoši.

Piemēram, kādā telekanāla  NTV ziņā diktore vēsta par sešu cilvēku nāvi Pfizer vakcīnas izmēģinājumu laikā. Video paraksts vēsta: “Re, te nu bija droša vakcīna.” Sižets kļuva ļoti populārs arī Latvijas Facebook lietotāju vidū.  Ziņā teikts, ka četri mirušie pētījuma laikā saņēmuši placebo. Šajā gadījumā – vienkāršs sālsūdens maisījums, kam ar vakcīnu nav nekādas saistības. Taču noklusēts, ka divu pārējo nāves atbilst statistiskajai mirstībai attiecīgajās vecuma grupās un nekāda saistība ar vakcīnu vēlāk izpētē nav konstatēta. Aģentūra Reuters atsaucas ASV Pārtikas un zāļu pārvaldi (FDA), kas skaidro, ka neviena no nāvēm netiek saistīta ar cilvēku dalību pētījumā. Kopumā pētījumā iesaistījušies 44 000 cilvēku. Kā zināms, Krievija radījusi savu Covid-19 vakcīnu, ar kuru decembra sākumā tur sākta iedzīvotāju vakcinēšana

Britu raidsabiedrība BBC vēl pavasarī vēstīja par Krievijas un amerikāņu medijos izplatīto dezinformāciju saistībā ar Covid-19. Dezinformācijas izplatīšanā iesaistīti vairāku valstu līderi. Piemēram, ASV prezidents Donalds Tramps noliedza pandēmijas nopietnību, savukārt Baltkrievijas, Turkmenistānas un citu valstu līderi iepriekš nolieguši pandēmijas esamību.

Tāpat gada sākumā BBC norādīja, ka Krievijā Covid-19 dezinformācija izplatīta arī galvenajos valsts ziņu raidījumos. Kā Krievijas televīzijai raksturīgais tiek minēts, ka bieži kādos procesos tiek vainota “tumšā Rietumu elite” un īpaši ASV. Turklāt piesaukts tieši Pirmais kanāls, kur pat ziņās regulāri neviennozīmīgi parādījusies informācija par koronavīrusa sazvērestības teorijām. Lai gan reportāžas veidotas kā mēģinājums atmaskot sazvērestības teorijas, tās radīja skatītājam iespaidu, ka tajās ir patiesības grauds.

Jāatgādina, ka pavasarī ar Krievijas varas iestādēm saistītie mediji pandēmiju izmantoja arī, lai kārtējo reizi apmelotu un noniecinātu Latviju. Kā Re:Check rakstīja, tajos tika publicēti safabricēti raksti un sižeti par to, ka Latvijas medicīnas sistēma it kā netiek galā ar slimības apmēru, ka pandēmija izvēršas pilnīgā katastrofā Latvijas ekonomikai, ka Eiropas Savienība nepalīdzēs un glābt var tikai atgriešanās pie stratēģiskās sadarbības ar Krieviju. Līdz ar Covid-19 izplatību pašā Krievijā šādu publikāciju kļuvis būtiski mazāk. 

Visus Re:Check rakstus lasi ŠEIT!


Projektu Re:Check līdzfinansē Mediju atbalsta fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem.


Par projektu: Re:Check ir Baltijas pētnieciskās žurnālistikas centra Re:Baltica paspārnē strādājoša faktu pārbaudes un sociālo tīklu pētniecības virtuāla laboratorija. Pārbaudīto faktu vērtējumam izmantojam piecas iespējamās atzīmes un krāsas: patiesība (izteikums ir precīzs un faktoloģiski pierādāms), tuvu patiesībai (apgalvojums ir lielākoties patiess, taču ir pieļautas sīkas neprecizitātes), puspatiesība (apgalvojums satur gan patiesu, gan nepatiesu informāciju, daļa faktu ir noklusēta), drīzāk nav taisnība (apgalvojumā ir kripata patiesības, taču nav ņemti vērā būtiski fakti un/vai konteksts, līdz ar to izteikums ir maldinošs vai ārpus konteksta) un nav taisnība (apgalvojums neatbilst patiesībai, tam nav pierādījumu, izteikuma autors neapzināti maldina vai melo). Vērtējumu piešķir vismaz divi redaktori vienojoties. Ja arī jūs redzat apšaubāmu apgalvojumu, sūtiet to mums uz recheck@rebaltica.com


NEATKARĪGAI ŽURNĀLISTIKAI VAJAG NEATKARĪGU FINANSĒJUMU
Ja Jums patīk Re:Baltica darbs, atbalstiet mūs!
Konts: LV38RIKO0001060112712

Tagad ziedo arī ar Mobilly! Lai to izdarītu, lietotnes ziedojumu sadaļā atrodiet mūsu zīmolu un sekojiet tālākajām norādēm.