Drīzāk nav taisnība – apgalvojumā ir kripata patiesības, taču nav ņemti vērā būtiski fakti un/vai konteksts, līdz ar to izteikums ir maldinošs

Latvijas Pārtikas tirgotāju asociācijas izpilddirektors Noris Krūzītis stāsta, ka Francijā pārtikas lielveikalu peļņa ir daudz lielāka nekā Latvijā. Tā nav taisnība. Lielāka peļņa pēdējos gados ir bijusi Latvijas lielveikalu ķēdēm. 

RīgaTV 24 raidījumā Naudas cena ekonomikas ministrs Viktors Valainis (ZZS) skaidroja savas ieceres pārtikas preču cenu samazināšanā, kā piemēru minot Franciju (plašāk Re:Check rakstā šeit). Krūzītis uz to reaģēja ar repliku par tirgotāju peļņu Francijā: 

“Man būs grūti komentēt Franciju, tikai varu pateikt, ka franču tirgotāji pelna daudz vairāk nekā Latvijas (..), peļņa ir lielāka.”

Latvijas lielāko pārtikas veikalu ķēžu peļņas rādītājus Re:Baltica apkopoja pērn (šeit), bet 2023. gada peļņu Re:Check aprēķināja pēc to Lursoft iesniegtajiem gada pārskatiem. Krūzītis Re:Check atsūtīja Le Parisien rakstu, kurā minēta pašlaik lielākās Francijas lielveikalu ķēdes Leclerc pagājušā gada peļņa, savukārt otra lielākā Francijas ķēde Carrefour kā biržā kotēts uzņēmums ik gadu galvenos finanšu rezultātus publicē internetā (par pēdējiem gadiem šeit, šeit, šeit un šeit). 

Šie dati rāda, ka tieši pretēji – pedējos gados Latvijas lielajiem tirgotājiem rentabilitāte jeb peļņa pret apgrozījumu procentuāli drīzāk bijusi lielāka. Tā vedina domāt arī Francijas biznesa izdevuma Capital pērn ziņotais, ka septiņu Francijas lielveikalu ķēžu (neskaitot Lidl) vidējais peļņas rādītājs 2021. gadā bija 2,4%. 

Ko atbildēja Krūzītis?

Krūzītis neapstrīdēja skaitļus un nepiedāvāja citus datus, taču uzsvēra, ka Francijā iedzīvotāju skaita dēļ tirgus ir daudz lielāks nekā Latvijā. Tā kā pārtikas tirdzniecībā rentabilitāte lielā mērā veidojas uz pārdoto preču apjoma rēķina, Latvijas un Francijas lielveikalu peļņas rādītājus nevarot šādā veidā salīdzināt. 

Iepriekš Krūzītis pārtikas preču cenas Latvijā skaidroja ar argumentu, ka te uzcelt jaunu veikalu esot daudz dārgāk nekā, piemēram, Vācijā. Arī tam apstiprinājumu neguvām (šeit).

Secinājums: Francijas tirgus ir daudz lielāks, un līdz ar to tur pārtikas tirgotājiem ir arī labākas iespējas pelnīt. Peļņas rādītāju var ietekmēt arī konkrētā uzņēmuma darbības konkrētajā gadā, par kurām plašākai sabiedrībai detalizētas informācijas nav. Taču publiski pieejamie dati vairāku gadu garumā neapstiprina Krūzīša teikto, ka Francijā tirgotājiem peļņa ir daudz lielāka. Gluži pretēji – procentuāli tā lielāka bijusi vadošajām Latvijas lielveikalu ķēdēm.

Visus Re:Check rakstus lasi ŠEIT!

Ja arī jūs redzat apšaubāmu apgalvojumu, sūtiet to mums uz recheck@rebaltica.com


Par projektu: Re:Check ir Baltijas pētnieciskās žurnālistikas centra Re:Baltica paspārnē strādājoša faktu pārbaudes un sociālo tīklu pētniecības virtuāla laboratorija. Pārbaudīto faktu vērtējumam izmantojam sešas iespējamās atzīmes un krāsas: patiesība (izteikums ir precīzs un faktoloģiski pierādāms), tuvu patiesībai (apgalvojums ir lielākoties patiess, taču ir pieļautas sīkas neprecizitātes), puspatiesība (apgalvojums satur gan patiesu, gan nepatiesu informāciju, daļa faktu ir noklusēta), drīzāk nav taisnība (apgalvojumā ir kripata patiesības, taču nav ņemti vērā būtiski fakti un/vai konteksts, līdz ar to izteikums ir maldinošs), trūkst konteksta – tiek salīdzinātas nesalīdzināmas lietas, izteikums ir pretrunā ar paša iepriekš teikto vai darīto vai trūkst būtiskas papildu informācijas un nav taisnība (apgalvojums neatbilst patiesībai, tam nav pierādījumu, izteikuma autors neapzināti maldina vai melo). Vērtējumu piešķir vismaz divi redaktori vienojoties.