Atbalsti mūsu darbu un dalies.

Līdz ar krīzes sākšanos sazvērestības teorijas plaukst un zeļ arī citviet pasaulē. Triju Baltijas valstu un Polijas galvenos dezinformācijas izplatītājus vieno ne tikai meli. Kamēr lielai daļai sabiedrības Covid-19 nozīmē bailes par veselību un ienākumu kritumu, viņiem krīze pavērusi jaunas biznesa iespējas. Populārākie dezinformācijas izplatītāji iemanījušies pārdot gan savas lekcijas, grāmatas un žurnālus, gan kaklarotas aizsardzībai pret 5G starojumu, vitamīnus, pārtiku un pat burvju nūjiņas.

Igaunija: burvju nūjiņas un žurnāli

Populārākajai igauņu viltus ziņu lapai Telegram ir 70 tūkstoši sekotāju – būtiski vairāk nekā jebkurai no tās līdziniecēm Latvijā. Salīdzinājumam igauņu Delfi seko 139 tūkstoši, bet lielākā laikraksta Postimees Facebook lapai – 160 tūkstoši cilvēku. Sociālo mediju analīzes rīka CrowdTangle dati liecina, ka Covid-19 laikā tā kļuvusi stipri populārāka.

Delfi.ee faktu pārbaudītāja Helīsa Nemsicveridze Re:Check stāsta, ka lapa un ar to saistītais portāls eksistēja jau gadiem un pārsvarā publicēja dažādu patiesu un nepatiesu informāciju par dzīvesstilu un pašsajūtas uzlabošanu. Nesen lapa sākusi izplatīt dažādas arī Latvijā pazīstamas sazvērestības teorijas, piemēram, par Bilu Geitsu un viņa it kā ļaunprātīgajiem nolūkiem. Faktu pārbaudītājiem tagad Telegram esot jāvelta visvairāk laika.

Telegram izveidojis igauņu pāris Hando Tunumā un Marianna Jonasa. Nemsicveridze norāda, ka viņi ir šarmanti un prot pievērst uzmanību. Lielākas auditorijas piesaistei publicē video intervijas ar dažādām slavenībām. Tajās nepatiesa informācija netiek izplatīta. Vairums rakstu pieejami tikai par maksu – vismaz 50 eiro gadā. Pilna pieeja un iespēja tikties ar lapas veidotājiem maksā 100 eiro gadā.

Covid-19 krīzes laikā Telegram izdeva žurnālu, kurā apgalvots, ka koronavīruss ir izdomāts. “Žurnālu izplatīja visos kioskos un lielākajos veikalos. Tas nav kaut kas margināls kaut kur internetā. Žurnāls bija acu priekšā katru reizi, kad ieej lielveikalā,”  Nemsicveridze stāsta. Internetveikalā to var iegādāties par sešiem eiro, taču piedāvājumā ir arī desmitpaka par 40 eiro. Vēl dezinformācijas biznesmeņi izdod grāmatas.

Telegram žurnāla vāks. Uz tā teikts: “Korona krīze – lielākā politiskā krāpniecība”.

Arī vakcīnu pretinieki Igaunijā ieguvuši daudz lielāku uzmanību nekā Latvijā. Populārākajā Facebook grupā ir 12,4 tūkstoši biedru. Viena no tās moderatorēm ir pret vakcinācijām noskaņotas nevalstiskās organizācijas Ar vakcīnām ievainotu bērnu vecāki pārstāve. Savā mājaslapā organizācija pārdod grāmatas un pat krūzītes ar savu logo.

Vēl Igaunijā ir aktīva pret 5G tehnoloģijām vērsta kustība. Arī tās pārstāvji atklājuši, ka dezinformācija ir biznesa iespēja. Lai gan paši tirgotāji piesaistījuši uzmanību sev kā personībām, tirgotie produkti aizsardzībai pret starojumu mēdz būt visai dārgi. Piemērs ir kaklarotas, kas it kā bloķē kaitīgo starojumu. Iespējams iegādāties arī lielākas ierīces novietošanai mājās. Tās var izmaksāt pat tūkstošiem eiro. No prāvas naudas summas būs jāšķiras par burvju nūjiņu, kura, pavērsta pret cilvēku, it kā sūta pozitīvu enerģiju un dziedina pret dažnedažādām kaitēm. Tā maksā līdz pat 4950 eiro.

4950 eiro vērtā igauņu burvju nūjiņa.

Par noietu ziņu nav, taču rīku tirgošanai veltītajā Facebook grupā redzams, ka interese ir. Tie, kuriem nepietiek līdzekļu, grupā var iegādāties arī ko lētāku – piemēram, medu, kas ievākts ar šādām ierīcēm ieskautā teritorijā. 

Lietuva: homeopātija un pildspalvas

Tāpat kā Latvijā Covid otrā viļņa laikā dezinformācijas popularitāte Lietuvā tikai augusi. Medija 15min.lt faktu pārbaudītājs Viļus Petkausks stāsta, ka agrāk ierakstu varēja uzskatīt par ļoti populāru, ja ar to dalījās tūkstotis cilvēku: “Tagad mēs redzam piecus – desmit tūkstošus. Arī ierakstu skaits ir daudz lielāks nekā pirms pāris mēnešiem.”  Sakrīt arī temati – agrāk dominēja nepatiesi izteikumi par to, kā vīruss izcēlies, bet tagad dezinformatori velta enerģiju meliem par ierobežojumiem vīrusa izplatības apturēšanai.

Vairāki Lietuvas dezinformācijas izplatītāji ir ievērojami populārāki nekā Latvijā un Igaunijā. Marjus Gabrilaviča, kas raksta ar pseidonīmu M.G.Maksimalietis, privātajai lapai seko vairāk nekā 186 tūkstoši cilvēku, bet viņa izveidotajam viltus ziņu medijam – 40 tūkstoši. Gabrilavičs atbalsta miljonāra Viktora Uspaskiha veidoto populistisko Darba partiju un ir ASV prezidenta Donalda Trampa, līdzšinējā Baltkrievijas vadītāja Aleksandra Lukašenko un Krievijas līdera Vladimira Putina cienītājs. 

Viņa fantastiskie panākumi skaidrojami ar reklāmu. Šī gada pavasarī Facebook reklāmām Lietuvā visvairāk naudas tērēja nevis kāda politiskā partija, bet tieši viņš – trīs mēnešu laikā 3,5 tūkstošus eiro, vēstīja 15min.lt. Tagad viņu apsteiguši citi reklāmdevēji, bet iztērētā naudas summa joprojām ir ievērojama. Mēneša laikā no oktrobra pirmās nedēļas – 916 eiro. 

Tomēr viņa ienākumi nav tiešā veidā saistīti ar dezinformāciju. Delfi.lt faktu pārbaudītāja Aiste Meidute norāda, ka viņš nodarbojas ar alkohola un narkotiku atkarīgo “atkodēšanu”. Par viņa sniegtajiem pakalpojumiem, protams, informācija pieejama arī Facebook lapā. Tur viņš arī piedāvā savā internetveikalā Maksimālistu veikals nopērkamo grāmatu par atkarībām. Veikalā viņš pārdod arī pildspalvas, krekliņus un treniņtērpus. 

 Veikalā pārdod ne tikai grāmatas, bet arī cepures un citu apģērbu ar tā logo.

Petkausks norāda – Lietuvā ietekmīga kļuvusi ASV radītā sazvērestības teorija QAnon, kuras piekritēji uzskata, ka pasauli savās interesēs pārvalda sātanistu, pedofilu elite. Tajā ietilpstot, piemēram, agrākā ASV prezidenta amata kandidāte Hilarija Klintone un aktieris Toms Henkss. Pret šiem spēkiem cīnoties ASV prezidents Donalds Tramps. Teorijas piekritēju uztverē pasaulē tiek mākslīgi uzturētas bailes par Covid-19, lai kaitētu Trampa reputācijai un karjerai. M.G.Maksimalietis Facebook lapa ir viens no tās izplatītājiem Lietuvā. Petkausks stāsta, ka daļa no viņa sekotājiem visdrīzāk nepārzina teorijas izcelsmi, taču atbalsta Trampa politiku un uzskata, ka globāla elite cenšas kontrolēt arī lietuviešus. Lielākajā teorijas atbastītāju grupā ir teju 8 tūkstoši cilvēku, bet žurnālists stāsta, ka aktīvākie teorijas piekritēji idejas izplata arī citās grupās. 

Grupas dalībnieki, piemēram, organizēti caur logiem filmēja Lietuvas slimnīcās notiekošo un runāja ar tajās satiktajiem mediķiem. Tad veidoja video, kuros šos ārstus apsūdzēja melos. Atsevišķos gadījumos nācies iejaukties policijai.

Ekrānšāviņš: 15min.lt. Sazvērestību teoriju iedvesmotie, filmējot slimnīcas, meklē pierādījumus, ka pandēmija ir izdomāta.

Taču ir arī mazāk populāri dezinformācijas izplatītāji kā Giedrjus Litevka, kura izveidotajai lapai seko 11 tūkstoši. “Viņš runā par homeopātiju, ka vakcīnas nav vajadzīgas, ka imūnsistēmu var stiprināt, ēdot riekstus, sēklas un citas lietas, ko viņš pats tirgo,” stāsta Meidute. Novembra sākumā, piemēram, viņš reklamēja uztura bagātinātāju, kas palīdzēšot atjaunot gēnus, neitralizēt pesticīdus, atbrīvoties no nano putekļiem ķermenī un pat uzlabošot seksuālo dzīvi. 

Covid-19 krīze Lietuvā radīja arī dažus dezinformācijas biznesmeņus ar 15 minūšu slavu. Piemēram, kāda sieviete mēģinājusi pārdot sejas maskas, kas izveidotas no tīkla, apgalvojot, ka maskas tāpat sargā tikai no sodiem, bet ne no vīrusa. Žurnālisti gan rakstīja, ka šāda maska nepasargās pat no soda.

Ekrānšāviņš: Delfi.lt. No tīkla veidotās maskas. To pārdevēji maldinoši apgalvoja, ka, tādas valkājot, var izvairīties no naudas soda.

Polijā: pret 5G sargājošas uzlīmes un C vitamīns

Polijā dezinformācijas tematika ir daudzveidīgāka, Re:Check pastāstīja Polijā vecākā faktu pārbaudes medija demagog.pl galvenais redaktors Pāvels Terpilovskis. Aktuāls ir ne tikai Covid-19 un 5G, bet vasarā arī prezidenta vēlēšanas un šobrīd aborta aizliegums un ar to saistītie protesti. 

Polijā ir ļoti aktīva vakcinācijas pretinieku kustība. Tajā būtiska loma ir  vairākiem kādreiz populāriem dziedātājiem. Taču ir arī dezinformācijas biznesmeņi kā Jeržijs Žeba, kas, piemēram, pārdod vitamīnus un uztura bagātinātājus. “C vitamīns, tikai 10 reizes dārgāks,” saka Terpilovskis. Turklāt Žeba atšķirībā no Latvijas Memory Water pārdevēja Jāņa Pļaviņa par 550 eiro pārdod ūdens strukturēšanas aparātu, nevis pašu ūdeni. Facebook viņam seko 350 tūkstoši cilvēku.

Terpilovskis stāsta, ka aktīvi tirgojas arī pret 5G noskaņoto kopiena. Populārākajai tam veltītajai viltus ziņu lapai seko 450 tūkstoši. Viņu interneta viekalā iespējams iegādāties starojuma mērierīces un uzlīmītes telefonam, kas it kā sargā no starojuma.

Arī ārpus Facebook, kā stāsta Terpilovskis, ietekmīgākie ir 5G pretinieki. Nelielā Polijas pilsētā Krasņikā pat panākts, ka vietējie deputāti nobalso pret 5G mobilo sakaru torņu uzstādīšanu un Wi-Fi izmantošanu skolās. Polija ir viena no valstīm, kur cilvēki mēģinājuši nodarīt bojājumus mobilo sakaru torņiem.

Latvijā: pret starojumu sargājošs telefona maks un lekcijas

Viens no zināmākajiem dezinformācijas izplatītājiem Latvijā ir Pļaviņš, kura Facebook draugu sarakstā un sekotāju lokā ir ap 6 tūkstošiem cilvēku. Par viņa nepatiesajiem ierakstiem rakstām regulāri. Iegūtā atpazīstamība arī palīdz pildīt viņa maciņu. Pļaviņš ne tikai tirgo ūdeni, kuram nepamatoti piedēvējis maģiskas īpašības, bet arī rīko festivālu. Ieejas biļetes maksā no 20 eiro, un to dalībnieki var apmekēt lekcijas par pašizaugsmi un arī Pļaviņa sludinātajām sazvērestības teorijām. 

Pavisam nesen Pļaviņš uzstājās vēl kādā seminārā,  kura tēmu lokā iekļauts, piemēram, vakcīnu un sejas masku kaitīgums. Vienas dienas biļete maksāja 50 eiro, bet divu  – 90 eiro. Par vakcīnu tēmu tajā uzstājās populārākās vakcīnu efektivitātes noliedzēju Facebook lapas Vakcīnrealitāte Latvijā autore Kristīna Duņeca.

Arī Duņecai šis nav vienīgais peļņas veids. Oktobra beigās viņa Facebook rakstīja, ka, ieejot sava jaunajā dzīvoklī,  esot sajutusies kā gāzes kamerā: “Tikai tā nebija gāze, kas smacēja, bet augstfrekvences starojums.” Starojuma dēļ viņa ar laiku plānojot no viedtālruņa atteikties, bet līdz tam nēsāšot īpašu maciņu, kas to bloķē. Tādu viņa piedāvā iegādāties arī citiem.

Vakcīnrealitāte Latvijā nu jau dzēstais ieraksts, kurā cilvēki aicināti iegādāties maciņu, kas it kā bloķē kaitīgo starojumu.

Kad Re:Check vaicāja, cik maciņi pārdoti un cik tie maksā, Duņeca atbildēja: “Katram sētas sunim man nav pienākuma atbildēt.” Pēc tam ieraksts izdzēsts. Taču no vairākiem interesentiem noskaidrojām, ka viņa to piedāvāja par 25 eiro. 

Dažādas veselības problēmas, kas rodas mobilo telefonu un citu elektroierīču starojuma dēļ, mēdz dēvēt par elektromagnētisko hipersensitivitāti. Pasaules veselības organizācija skaidro, ka cilvēki, kas it kā cieš no šīs problēmas, norāda uz ļoti atšķirīgiem simptomiem. Turklāt pētījumos nav pierādījies, ka simptomu parādīšanās saistīta ar tuvumā esošām elektroierīcēm. 

RSU Darba drošības un vides veselības institūta direktors Ivars Vanadziņš norāda, ka, ja telefona maciņš tiešām spētu pasargāt no starojuma, tas nevarētu funkcionēt. “Radio vilni jau mēs arī varam izolēt, bet tad nedzirdam radio,” viņš komentē.

Duņeca arī neatbild, vai savu Facebook lapu saista ar iespēju gūt ienākumus arī nākotnē. Taču nesenā pagātnē visdrīzāk to pat nebūtu vērts apsvērt. Gada laikā viņas auditorijai augusi par teju 250%, rāda CrowdTangle dati. Īpaši strauji tas notika tieši Covid-19 krīzes laikā. Tad Duņeca ierasto tēmu loku paplašināja ar stāstiem, ka Covid-19 esot izdomāta slimība haosa radīšanai. Savukārt maskas esot plāns, kā noskaidrot, vai cilvēki gatavi bezierunu paklausībai un piespiedu vakcinācijai.

Visus Re:Check rakstus lasi ŠEIT!


Projektu Re:Check līdzfinansē Mediju atbalsta fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem.


Par projektu: Re:Check ir Baltijas pētnieciskās žurnālistikas centra Re:Baltica paspārnē strādājoša faktu pārbaudes un sociālo tīklu pētniecības virtuāla laboratorija. Pārbaudīto faktu vērtējumam izmantojam piecas iespējamās atzīmes un krāsas: patiesība (izteikums ir precīzs un faktoloģiski pierādāms), tuvu patiesībai (apgalvojums ir lielākoties patiess, taču ir pieļautas sīkas neprecizitātes), puspatiesība (apgalvojums satur gan patiesu, gan nepatiesu informāciju, daļa faktu ir noklusēta), drīzāk nav taisnība (apgalvojumā ir kripata patiesības, taču nav ņemti vērā būtiski fakti un/vai konteksts, līdz ar to izteikums ir maldinošs vai ārpus konteksta) un nav taisnība (apgalvojums neatbilst patiesībai, tam nav pierādījumu, izteikuma autors neapzināti maldina vai melo). Vērtējumu piešķir vismaz divi redaktori vienojoties. Ja arī jūs redzat apšaubāmu apgalvojumu, sūtiet to mums uz recheck@rebaltica.com


NEATKARĪGAI ŽURNĀLISTIKAI VAJAG NEATKARĪGU FINANSĒJUMU
Ja Jums patīk Re:Baltica darbs, atbalstiet mūs!
Konts: LV38RIKO0001060112712

Tagad ziedo arī ar Mobilly! Lai to izdarītu, lietotnes ziedojumu sadaļā atrodiet mūsu zīmolu un sekojiet tālākajām norādēm.