Trūkst konteksta – tiek salīdzinātas nesalīdzināmas lietas, izteikums ir pretrunā ar paša iepriekš teikto vai darīto vai trūkst būtiskas papildu informācijas

Jaunā konservatīvā partija (JKP) kādā priekšvēlēšanu plakātā aicina “piebremzēt zaļo kursu” un sola ļaut izmantot vecākas automašīnas. Taču Eiropas zaļais kurss neliedz izmantot vecākus auto. Solītāju vidū ir JKP saraksta pirmais numurs Tālis Linkaits, kurš pirms trīsarpus gadiem kā satiksmes ministrs rosināja pilnīgi pretēju politiku – proti, aplikt lietotas automašīnas ar jaunu nodokli, lai nepieļautu, ka “visa šī lēto, bet vidi piedrazojošo mašīnu plūsma ienāktu Latvijā”.

Partijas reklāmas plakāts publicēts tās sociālajos medijos. Tas vēsta:

Kāpēc JKP jābūt Eiropas Parlamentā? Laiks piebremzēt zaļo kursu. Ļausim izmantot vecākas automašīnas.”

Partijas Facebook lapā šo plakātu pavada teksts:

“Kamēr Latvija nav sasniegusi ES dzīves līmeni, mūs nevar pakļaut neizpildāmām zaļā kursa prasībām. Kamēr tikai bagātākie var atļauties elektroauto, neliegsim izmantot vecākas automašīnas, īpaši laukos.”

Avots: Ekrānuzņēmums no Facebook.

Eiropas zaļais kurss neparedz liegt izmantot vecākas automašīnas. No 2035. gada Eiropas Savienībā paredzēts izbeigt tirgot jaunus benzīna un dīzeļdzinēja automobiļus. Taču cilvēki varēs turpināt braukt ar jau iegādātiem iekšdedzes dzinēju spēkratiem, kā arī pirkt un pārdot šāda veida lietotus automobiļus. Tas skaidrots, piemēram, Eiropas Parlamenta mājaslapā. “Jaunie noteikumi nenozīmē, ka līdz 2035. gadam visiem satiksmē iesaistītajiem automobiļiem vajadzēs būt bezemisiju transportlīdzekļiem. Šie noteikumi neietekmē jau saražotos automobiļus,” norādīts Eiropas Parlamenta skaidrojumā.

Re:Check telefonsarunā jautāja JKP valdes priekšsēdētajām Gatim Eglītim, kāpēc partija sola “ļaut izmantot vecākas automašīnas”, ja tas nav aizliegts. Viņš pauda, ka vecāku mašīnu īpašniekus varētu sodīt, piemēram, ar nodokļiem: “To jau tagad var darīt, piemēram, ir diferencētie [nodokļi], ikgadējās transporta nodevas. Jo vecāka mašīna, jo tagad jau ir vairāk izmešu, tad ir jāmaksā vairāk nodokļos. (..) Tas ir kontekstā ar zaļo kursu.” Eglītis uzsvēra, ka tā ir zaļā kursa “kopējā filozofija”. Politiķa atbildi lasiet šeit. Taču jānorāda, ka lēmumus par nodokļu piemērošanu vai celšanu vecākiem automobiļiem pieņem dalībvalstis pašas, nevis Eiropas Parlaments, kura priekšvēlēšanu plakātā partija šo solījumu iekļāvusi.

Plakātu savos sociālo mediju kontos publicējis arī bijušais JKP satiksmes ministrs, tagad partijas EP vēlēšanu pirmais numurs Tālis Linkaits. Viņš Re:Check skaidroja, ka solījums ir kontekstā ar valstu mērķiem CO2 izmešu samazināšanā, kas atbilstoši zaļā kursa plāniem “nonāk, protams, arī nacionālajā līmenī”. Viņš norāda, ka Latvijai, lai izpildītu zaļā kursa mērķus, būs jāliek uzsvars uz privātā transporta samazināšanu, īpaši tāda, kas emitē CO2

Taču jāatgādina, ka pirms trīsarpus gadiem Linkaits kā satiksmes ministrs pats virzīja jauna nodokļa ieviešanu Latvijā ievestiem lietotiem auto, kas vecāki par pieciem gadiem. Toreiz Linkaits kā piemēru minēja zaļo kursu uzņēmušās rietumvalstis, kas atsakās no videi kaitīgiem auto, un norādīja, ka nevēlas “lai visa šī lēto, bet vidi piedrazojošo mašīnu plūsma ienāktu Latvijā”. Nodokļa ieviešana toreiz tika pamatota ar maldinošiem argumentiem, par ko rakstīja arī Re:Check (šeit), un vēlāk daudzo iebildumu dēļ valdība no šīs ieceres atteicās.

Re:Check tagad Linkaitam jautāja, kāpēc mainījis nostāju. Politiķis skaidroja, ka toreiz tā bijusi Vides ministrijas iniciatīva, kuru viņam “nācās aizstāvēt”: “Tad, kad tu esi valdībā, tev ir jāaizstāv valdības kopējā pozīcija. Tu nevari tur tā lēkāt uz priekšu un atpakaļ.” Linkaita atbildi lasiet šeit

Iepriekš par vecu auto aizliegšanu it kā Eiropas zaļā kursa dēļ stāstīja Saeimas deputāts Aleksandrs Kiršteins, kurš tagad kandidē uz Eiroparlamentu no politiskā spēka Tauta. Zeme. Valstiskums. Gada sākumā Kiršteins Saeimas ārpolitikas debatēs nepamatoti stāstīja, ka “mazie zemnieciņi ar dīzelīšiem” maksās sodus, jo nav iegādājušies elektromobili.

Secinājums: ES lēmums no 2035. gada neļaut tirgot jaunus benzīna un dīzeļdzinēja automobiļus neparedz aizliegt izmantot vecākas automašīnas. Paredzēts, ka varēs turpināt braukt uz jau iegādātiem iekšdedzes dzinēja spēkratiem, kā arī pirkt un pārdot lietotus automobiļus ar iekšdedzes dzinēju.


Visus Re:Check rakstus lasi ŠEIT!


Par projektu: Re:Check ir Baltijas pētnieciskās žurnālistikas centra Re:Baltica paspārnē strādājoša faktu pārbaudes un sociālo tīklu pētniecības virtuāla laboratorija. Pārbaudīto faktu vērtējumam izmantojam sešas iespējamās atzīmes un krāsas: patiesība (izteikums ir precīzs un faktoloģiski pierādāms), tuvu patiesībai (apgalvojums ir lielākoties patiess, taču ir pieļautas sīkas neprecizitātes), puspatiesība (apgalvojums satur gan patiesu, gan nepatiesu informāciju, daļa faktu ir noklusēta), drīzāk nav taisnība (apgalvojumā ir kripata patiesības, taču nav ņemti vērā būtiski fakti un/vai konteksts, līdz ar to izteikums ir maldinošs), trūkst konteksta – tiek salīdzinātas nesalīdzināmas lietas, izteikums ir pretrunā ar paša iepriekš teikto vai darīto vai trūkst būtiskas papildu informācijas un nav taisnība (apgalvojums neatbilst patiesībai, tam nav pierādījumu, izteikuma autors neapzināti maldina vai melo). Vērtējumu piešķir vismaz divi redaktori vienojoties. Ja arī jūs redzat apšaubāmu apgalvojumu, sūtiet to mums uz recheck@rebaltica.com


NEATKARĪGAI ŽURNĀLISTIKAI VAJAG NEATKARĪGU FINANSĒJUMU
Ja Jums patīk Re:Baltica darbs, atbalstiet mūs!
Konts: LV38RIKO0001060112712

Tagad ziedo arī ar Mobilly! Lai to izdarītu, lietotnes ziedojumu sadaļā atrodiet mūsu zīmolu un sekojiet tālākajām norādēm.