Nav taisnība – apgalvojums neatbilst patiesībai, tam nav pierādījumu, izteikuma autors neapzināti maldina vai melo
Sociālajos medijos atkal biedē ar produktiem, uz kuriem redzams vardes simbols jeb Lietusmežu alianses logo. Šoreiz cilvēki dalās ar video, kura autorei neizdodas izkausēt šokolādi. Viņa spriež, ka vainojams marķējums, un aicina šādus produktus neiegādāties. Taču šis marķējums nenozīmē, ka šie produkti ir nekvalitatīvi vai bīstami veselībai, bet gan norāda, ka tie iegūti videi draudzīgā veidā un ievērojot tropu reģionos strādājošo cilvēku tiesības.
Facebook publicētā TikTok video autore stāsta:
“Saucās, nopirku šokolādi “Vāverīte”. Ieraugu, aizmugurē varde. Nu, labi. Neēdu. Izdomāju dekorācijās izkausēt. Draugi mīļie, paskatieties, kas notiek. Tā vispār nekūst. Iedomājieties, kas tur vispār ir iekšā? Svētā Dievmāte, nepērciet šito, kur tās vardes ir virsū.”
Video redzama zīmola Laima piena šokolāde Vāverīte ar karamelizētām pistācijām un sālītiem zemesriekstiem, ko ražo uzņēmums Orkla. Produkta sastāvs lasāms šeit. Autore 14 sekundes rāda, kā katliņā virs verdoša ūdens kausē šokolādi.
Ekrānuzņēmums no TikTok video.
Facebook šim video ir 16 tūkstoši skatījumu, ar to dalījušies gandrīz 200 cilvēku. Savukārt TikTok tam ir 91 tūkstotis skatījumu. Komentāros daži cilvēki norāda, ka vardes marķējums neesot vainojams, bet citi pauž, ka šokolāde ir saindēta, produkcija esot sabojāta un nedrīkst pirkt neko ar vardītes marķējumu. Taču ir maldinoši saistīt Lietusmežu alianses marķējumu ar šokolādes neizkušanu.
Lietusmežu alianse dibināta 1986. gadā. Tās sākotnējais mērķis bija lietusmežu pasargāšana no iznīcības. Ar laiku organizācijas darbs būtiski paplašinājies. Pašlaik tā īsteno projektus ilgstpējīgas, dabai, klimatam un vietējiem iedzīvotājiem draudzīgas saimniekošanas veicināšanai pasaules tropu reģionos. Organizācija jau daudzus gadus arī sertificē uzņēmumus, kas atbilstoši tās noteiktiem ilgtspējas standartiem audzē un tirgo kakao un kafijas pupiņas, tēju un banānus. Pirms dažiem gadiem programmai pievienojās arī vairāki Latvijā populāri pārtikas ražotāji un tirgotāji, bet saldumu ražotājs Orkla Latvija pērn paziņoja, ka sertifikāciju saņēmusi arī tās jaunā ražotne. Līdz ar to uz produktiem, kas ražoti no sertificētās saimniecībās iegūtām izejvielām vai sertificētās ražotnēs, patērētāju informēšanai var tikt izvietots alianses logo ar zaļu vardīti jeb sarkanacu kokvardi, kas izraudzīta par organizācijas simbolu.
Orkla Latvija pārstāve Lineta Mikša pērn Re:Check skaidroja, ka līdz ar pievienošanos šai programmai apņemas strādāt ilgtspējīgāk: “Izmantot ilgtspējīgi iegūtas izejvielas, mēs arī palīdzam uzlabot kakao audzētāju darba un dzīves apstākļus. [Tas] palīdz arī sekot līdzi, no kurienes nāk kakao, kāda ir ieguves prakse un izcelsme, mēs arī palīdzam tādā veidā novērst lietusmežu izciršanu, bērnu darbaspēka izmantošanu.”
Šī sazvērestības teorija par vardes logo kā pierādījumu saindētiem vai vakcīnas saturošiem produktiem Latvijā izplatījās pērn. Re:Check par to rakstīja, piemēram, šeit un šeit. Dezinformācijas izplatītāji arī organizāciju nepamatoti saista ar miljardieri un filantropu Bilu Geitsu, kura vārds bieži tiek iepīts dažādās sazvērestības teorijās.
Kāpēc TikTok video redzamā šokolāde neizkūst? Video nav redzams viss kausēšanas process no sākuma, bet tikai dažas sekundes. Virknē portālu arī latviešu valodā skaidrots, ka svarīgi ir vairāki faktori. Piemēram, šokolādes piemaisījumi, kakao procents sastāvā, kausēšanas temperatūra, būtiski arī, lai trauktā ar šokolādi netiktu ūdens.
Re:Check lūdza noskatīties video arī ekspertei. Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes Pārtikas institūta pētniece, doktore pārtikas zinātnē Liene Jansone Re:Check telefonsarunā skaidroja, ka šokolāde, visticamāk, neizkusa pārāk augstās karsēšanas temperatūras dēļ. Jansone norādīja, ka šokolādes sastāvā ir kakao tauki un cukurs: “Ja temperatūra ir diezgan augsta, tad cukuri kristalizējas un arī tauku molekulas kristalizējas. Tas ir tas, kas noticis – tur ir kristalizējies.” Piena šokolādes kausēšanas temperatūrai jābūt zemākai nekā tumšās šokolādes. Jansone kā piemēru min šokolādes kušanu rokās – piena šokolāde izkusīs jau cilvēka ķermeņa temperatūrā jeb 36–37 grādos. Tāpat kausēšanas rezultātu varot negatīvi ietekmēt arī mitra vai netīra bļoda.
Visbeidzot, Re:Check arī iegādājās video redzamo piena šokolādes tāfelīti un izmēģināja to izkausēt, izmantojot iepriekš minētos padomus. Proti, kausēja tīrā traukā virs ūdens tvaikiem zemā temperatūrā. Šādi izkausēt TikTok video redzamo šokolādi izdevās bez grūtībām.
Secinājums: Nav nekāda pamata saistīt neveiksmīgu šokolādes kausēšanu ar vardītes marķējumu uz tās iepakojuma. Lietusmežu alianses logo uz produktiem norāda, ka tie iegūti videi draudzīgā veidā un rūpējoties par tropu reģionos strādājošo cilvēku tiesībām. Šokolādes kausēšanu var ietekmēt dažādi faktori, bet ne tas, kādā veidā apsaimniekotos lietusmežos iegūtas kakao pupas.
Šis raksts ir daļa no Re:Check darba, pārbaudot iespējami nepatiesus vai puspatiesus Facebook ierakstus, attēlus un video. Par Re:Check sadarbību ar Facebook lasiet šeit.
Visus Re:Check rakstus lasi ŠEIT!
Ja arī jūs redzat apšaubāmu apgalvojumu, sūtiet to mums uz recheck@rebaltica.com
Par projektu: Re:Check ir Baltijas pētnieciskās žurnālistikas centra Re:Baltica paspārnē strādājoša faktu pārbaudes un sociālo tīklu pētniecības virtuāla laboratorija. Pārbaudīto faktu vērtējumam izmantojam sešas iespējamās atzīmes un krāsas: patiesība (izteikums ir precīzs un faktoloģiski pierādāms), tuvu patiesībai (apgalvojums ir lielākoties patiess, taču ir pieļautas sīkas neprecizitātes), puspatiesība (apgalvojums satur gan patiesu, gan nepatiesu informāciju, daļa faktu ir noklusēta), drīzāk nav taisnība (apgalvojumā ir kripata patiesības, taču nav ņemti vērā būtiski fakti un/vai konteksts, līdz ar to izteikums ir maldinošs), trūkst konteksta – tiek salīdzinātas nesalīdzināmas lietas, izteikums ir pretrunā ar paša iepriekš teikto vai darīto vai trūkst būtiskas papildu informācijas un nav taisnība (apgalvojums neatbilst patiesībai, tam nav pierādījumu, izteikuma autors neapzināti maldina vai melo). Vērtējumu piešķir vismaz divi redaktori vienojoties.