Nav taisnība – apgalvojums neatbilst patiesībai, tam nav pierādījumu, izteikuma autors neapzināti maldina vai melo

Portāls NRA maija beigās publicējis rakstu par Eiropas Savienības mērķi samazināt siltumnīcefekta gāzu emisijas. Virsrakstā portāls izceļ, ka no 2030. gada nedrīkstēsim braukt ar iekšdedzes dzinēju automobiļiem. Šādam apgalvojumam nav nekāda pamata.

Lai mazinātu klimata pārmaiņas, Eiropas Savienība izvirzījusi mērķi līdz 2050. gadam panākt oglekļneitralitāti, kā arī starpposma mērķi līdz 2030. gadam samazināt CO2 emisijas par 55%.

NRA 22. maija raksta ievadā pausts, ka 2030. gadā Latvijai būs jāatskaitās par oglekļa dioksīda emisiju samazināšanu, “kas reāli sasniedzama ar ražošanas, patēriņa un iedzīvotāju skaita samazināšanu”. Publikācijā atsaucas uz Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas Vides, klimata un enerģētikas apakškomisijas 21. maija sēdi un 2018. gada regulu. Apakškomisijas sēdē spriests par Latvijas mežu apsaimniekošanu saistībā ar klimata mērķu izpildi un dabas aizsardzību. Taču publikācijai likts virsraksts:

“Braukt ar iekšdedzes dzinēju automobiļiem nedrīkstēsim jau no 2030. gada.”

Vienīgais rakstā atrodamais pamatojums virsrakstā paustajam ir “nostāsti” par iespējamu akcīzes nodokļa palielināšanu degvielai. “Var ticēt vai neticēt nostāstiem, ka Latvijas valsts iestādes ES prasību izpildei reāli nedarīs neko citu kā vien 2025. gadā sāks paaugstināt degvielas akcīzes nodokļa likmes ar tādu aprēķinu, lai 2030. gadā likmes jau būtu nesamaksājamas Latvijas iedzīvotāju vairākumam (nesamaksājamas par braukšanu vairāk par vislielāko nepieciešamību nokļūt darbā vai pie ārsta),” pausts NRA rakstā, ar kuru dalījušies vairāki Facebook lietotāji. Tātad apgalvojums balstīts ar neko nepamatotā pieņēmumā par ievērojamu nodokļu celšanu.  

Eiropas Savienība līdz šim nav lēmusi par aizliegumu braukt ar auto, kas darbojas ar iekšdedzes dzinējiem. No 2035. gada ES paredzēts izbeigt tirgot šāda veida jaunus automobiļus. Taču cilvēki varēs turpināt braukt ar jau iegādātiem iekšdedzes dzinēju spēkratiem, kā arī pirkt un pārdot šāda veida lietotus automobiļus. Tas skaidrots, piemēram, Eiropas Parlamenta mājaslapā. Tur teikts: “Jaunie noteikumi nenozīmē, ka līdz 2035. gadam visiem satiksmē iesaistītajiem automobiļiem vajadzēs būt bezemisiju transportlīdzekļiem. Šie noteikumi neietekmē jau saražotos automobiļus.”  

Re:Check e-pasta vēstulē 27. maijā jautāja NRA, kāpēc virsrakstā norāda, ka ar iekšdedzes dzinēju automobiļiem vairs nedrīkstēs braukt un kāpēc min 2030. gadu. Raksta tapšanas laikā uz nosūtītajiem jautājumiem atbildi nesaņēmām.

Secinājums: Nav pamata NRA virsrakstā apgalvotajam, ka no 2030. gada nedrīkstēsim braukt ar iekšdedzes dzinēju automobiļiem. Publikācijā piesaukti “nostāsti” par iespējamu akcīzes nodokļa palielināšanu degvielai. Taču šobrīd nav zināms, kādas nodokļu izmaiņas tiek plānotas Latvijā un, ja arī auto nodokļi tiks būtiski celti, tas nenozīmē aizliegumu braukt. No 2035. gada ES paredzēts izbeigt tirgot jaunus benzīna un dīzeļdzinēja automobiļus, taču varēs turpinās braukt ar jau iegādātiem spēkratiem, kā arī pirkt un pārdot lietotus auto.


Šis raksts ir daļa no Re:Check darba, pārbaudot iespējami nepatiesus vai puspatiesus Facebook ierakstus, attēlus un video. Par Re:Check sadarbību ar Facebook lasiet šeit.

Visus Re:Check rakstus lasi ŠEIT!

Ja arī jūs redzat apšaubāmu apgalvojumu, sūtiet to mums uz recheck@rebaltica.com


Par projektu: Re:Check ir Baltijas pētnieciskās žurnālistikas centra Re:Baltica paspārnē strādājoša faktu pārbaudes un sociālo tīklu pētniecības virtuāla laboratorija. Pārbaudīto faktu vērtējumam izmantojam sešas iespējamās atzīmes un krāsas: patiesība (izteikums ir precīzs un faktoloģiski pierādāms), tuvu patiesībai (apgalvojums ir lielākoties patiess, taču ir pieļautas sīkas neprecizitātes), puspatiesība (apgalvojums satur gan patiesu, gan nepatiesu informāciju, daļa faktu ir noklusēta), drīzāk nav taisnība (apgalvojumā ir kripata patiesības, taču nav ņemti vērā būtiski fakti un/vai konteksts, līdz ar to izteikums ir maldinošs), trūkst konteksta – tiek salīdzinātas nesalīdzināmas lietas, izteikums ir pretrunā ar paša iepriekš teikto vai darīto vai trūkst būtiskas papildu informācijas un nav taisnība (apgalvojums neatbilst patiesībai, tam nav pierādījumu, izteikuma autors neapzināti maldina vai melo). Vērtējumu piešķir vismaz divi redaktori vienojoties. 


NEATKARĪGAI ŽURNĀLISTIKAI VAJAG NEATKARĪGU FINANSĒJUMU
Ja Jums patīk Re:Baltica darbs, atbalstiet mūs!
Konts: LV38RIKO0001060112712

Tagad ziedo arī ar Mobilly! Lai to izdarītu, lietotnes ziedojumu sadaļā atrodiet mūsu zīmolu un sekojiet tālākajām norādēm.