Drīzāk nav taisnība – apgalvojumā ir kripata patiesības, taču nav ņemti vērā būtiski fakti un/vai konteksts, līdz ar to izteikums ir maldinošs vai ārpus konteksta

Vairāki simti cilvēku sociālajā medijā Facebook dalās ar ierakstu, ka Somijas veikalos bez maksas atdodot preces dienu pirms derīguma termiņa beigām. Ierakstu ilustrē attēls no kāda veikala plaukta ar piena produktiem, kur cenu zīmēs ierakstīts “0 eiro”. Tomēr ieraksts ir maldinošs, jo šāda prakse Somijā nav ierasta. Konkrētais attēls sociālajos medijos publicēts pirms četriem gadiem.

Kāds Facebook lietotājs 9. oktobrī publicēja attēlu no veikala ar piena produktu plauktu, kur cenu zīmēs ierakstītas nulles, savukārt paraksts vēsta:

“Somija bez maksas veikalos atdod preces, kurām pēdējā dienā beidzas derīguma termiņš …”

Ieraksta autors norāda:

“Ņemot vērā, ka mums tuvojas ļoti grūta ziema un mūsu valdība joprojām nevēlas samazināt PVN uz pārtiku, varbūt arī Latvijas lielveikali varētu uztaisīt tādu akciju, nevis mest laukā produktus? Domāju, ka ļoti daudzi cilvēki (īpaši pensionāri) labprāt izmantotu šādu iespēju un tas būtu reāls atspaids līdzcilvēkiem izdzīvot!”

Ar ierakstu dalījušies vairāk nekā 900 Facebook lietotāju.

Ar Google attēlu meklētāja palīdzību var atrast, ka šī fotogrāfija ar produktu plauktu tiek publicēta jau kopš 2018. gada aprīļa. Ieraksts sociālajos medijos vedina domāt, ka Somijā bezmaksas produktu izvietošana veikalu plauktos pirms derīguma termiņa beigām ir ierasta prakse, taču mediju publikācijas liecina, ka tā nav.

Igaunijas medijs Maaleht.delfi.ee vēl 2018. gadā, atsaucoties uz kādu sociālo mediju lietotāju, publicēja konkrēto attēlu un rakstīja, ka šādi rīkojusies kāda veikalu ķēde Somijā. Tomēr ziņā arī norādīts, ka tā nav ikdienišķa prakse. Somijas vietējais laikraksts Vantaan Sanomat vēstīja, ka akciju 2018. gada 5. aprīlī pēc Lieldienām īstenojusi veikalu ķēde K-market apdzīvotā vietā Masala, kas atrodas netālu no galvaspilsētas Helsinkiem. Veikals bez maksas atdeva apmēram 100 piena pakas, kuru derīguma termiņš tuvojās beigām, jo piens esot palicis pēc Lieldienu brīvdienām. Lai gan visbiežāk pārtikas pārpalikumi nonāk pie veikala sadarbības partneriem un tuvējo apkaimju trūcīgajiem iedzīvotājiem, toreiz piens palicis pāri vairāk nekā ierasts.

Kopš 2018. gada šo attēlu izplata daudzi sociālo mediju konti arī ārpus Somijas robežām, piemēram, krievu un turku valodā. Par to, ka šādas prakses izdalīt produktus visā Somijā nav, iepriekš rakstīja arī faktu pārbaudes platforma no Turcijas Teyit.

Facebook ieraksta autors aicina arī Latvijas lielveikalus rīkoties šādi, nevis mest ārā produktus. Taču Latvijas lielveikali jau šobrīd ziedo produktus. Maxima Latvija pārstāve Laura Bagātā Re:Check norādīja, ka lielveikals ilgstoši ziedo produktus, piemēram, bērnu namiem, cilvēku ar invaliditāti biedrībām, pašvaldībām. Pārtiku ar vēl atbilstošu derīguma termiņu, bet, piemēram, ar nedaudz bojātu iepakojumu, ziedo dažādām labdarības organizācijām, kas produktus novirza trūcīgiem un maznodrošinātiem cilvēkiem, zupas virtuvēm un citiem. Dažādām organizācijām ziedo arī produktus, kuriem beidzies minimālais derīguma termiņš, kā arī Rīgas Zooloģiskā dārza dzīvniekiem ziedo nestandarta augļus un dārzeņus.

Arī, piemēram, Rimi ziedojis pārtiku trūkumā esošiem cilvēkiem, liecina publiski pieejamā informācija. Tāpat Lidl Latvija pārstāvis Ingars Rudzītis Re:Check norādīja, ka pārtikas produktus (primāri ilgi uzglabājamos sausos produktus, dažādus konservus, hermētiski fasētos produktus), kam tuvojas derīguma termiņa beigas, nodod tālākai lietošanai dažādām nevalstiskajām organizācijām. “Latvijā un Igaunijā šajā jomā vēl ir salīdzinoši elastīgs regulējums, jo produktus pat to derīguma termiņa pēdējā dienā drīkst nodot nevalstiskajām organizācijām tālākai izmantošanai,” norādīja Rudzītis. Jāpiebilst, ka kopš 2019. gada lielveikali un citi pārtikas izplatītāji drīkst ziedot labdarībai produktus pēc minimālā derīguma termiņa beigām.

Secinājums: Izvietot bez maksas veikalu plauktos produktus nav regulāra prakse Somijā. Facebook publicētais attēls ar parakstiem par Somiju dažādās valodās tiek izplatīts jau četrus gadus. Konkrētais gadījums notika 2018. gada aprīlī, kad pēc Lieldienu brīvdienām konkrētā K-market tīkla veikalā atdeva apmēram 100 pakas pāri palikuša piena, kuram tuvojās derīguma termiņa beigas.


Šis raksts ir daļa no Re:Check darba, pārbaudot iespējami nepatiesus vai puspatiesus Facebook ierakstus, attēlus un video. Par Re:Check sadarbību ar Facebook lasiet šeit.

Visus Re:Check rakstus lasi ŠEIT!


Par projektu: Re:Check ir Baltijas pētnieciskās žurnālistikas centra Re:Baltica paspārnē strādājoša faktu pārbaudes un sociālo tīklu pētniecības virtuāla laboratorija. Pārbaudīto faktu vērtējumam izmantojam sešas iespējamās atzīmes un krāsas: patiesība (izteikums ir precīzs un faktoloģiski pierādāms), tuvu patiesībai (apgalvojums ir lielākoties patiess, taču ir pieļautas sīkas neprecizitātes), puspatiesība (apgalvojums satur gan patiesu, gan nepatiesu informāciju, daļa faktu ir noklusēta), drīzāk nav taisnība (apgalvojumā ir kripata patiesības, taču nav ņemti vērā būtiski fakti un/vai konteksts, līdz ar to izteikums ir maldinošs), Trūkst konteksta – tiek salīdzinātas nesalīdzināmas lietas, izteikums ir pretrunā ar paša iepriekš teikto vai darīto vai trūkst būtiskas papildu informācijas un nav taisnība (apgalvojums neatbilst patiesībai, tam nav pierādījumu, izteikuma autors neapzināti maldina vai melo). Vērtējumu piešķir vismaz divi redaktori vienojoties. Ja arī jūs redzat apšaubāmu apgalvojumu, sūtiet to mums uz recheck@rebaltica.com


NEATKARĪGAI ŽURNĀLISTIKAI VAJAG NEATKARĪGU FINANSĒJUMU
Ja Jums patīk Re:Baltica darbs, atbalstiet mūs!
Konts: LV38RIKO0001060112712

Tagad ziedo arī ar Mobilly! Lai to izdarītu, lietotnes ziedojumu sadaļā atrodiet mūsu zīmolu un sekojiet tālākajām norādēm.