Atbalsti mūsu darbu un dalies.

Drīzāk nav taisnība – apgalvojumā ir kripata patiesības, taču nav ņemti vērā būtiski fakti un/vai konteksts, līdz ar to izteikums ir maldinošs vai ārpus konteksta

Vairāk nekā nedēļu Kanādas galvaspilsētā Otavā turpinās kravas auto šoferu sāktie protesti pret prasību vakcinēties un Covid ierobežojumiem. Sociālo mediju ierakstos lasāms, ka tā sauktajā brīvības konvojā piedalījušies vairāk nekā 50 tūkstoši smago automašīnu, un tā savas politiskās grupas apmaksātā raidlaikā radio SWH stāsta arī Eiropas Parlamenta deputāts Andris Ameriks. Taču tam, ka būtu piedalījušies tik daudzi auto, nav nekādu pierādījumu. 

Janvāra pēdējā nedēļā Kanādas autokravu pārvadātāji sāka ceļu uz galvaspilsētu Otavu. Protests sākās kā vēršanās pret prasību nevakcinētiem šoferiem, kas atgriežas no ASV, pavadīt laiku pašizolācijā. Akcija izauga līdz protestiem pret pandēmijas ierobežojumiem un premjera Džastina Trudo valdību kopumā. Otavā tie turpinās ilgāk par nedēļu. Kanādas mediji vēsta (šeit un šeit) par smagajiem auto, kas paralizējuši pilsētas centru, un vairākiem simtiem protestētāju. Otavas mērs pilsētā noteicis ārkārtas situāciju, jo teju nepārtrauktā automašīnu signalizēšana traucē iedzīvotājiem, bloķētas ielas, vairāk nekā nedēļu nestrādā vairāki pakalpojumu sniedzēji, policija sākusi 60 krimināllietas (lasāms šeit) – lielākoties par zādzībām, naida noziegumiem, vēršanos pret īpašumu. Kanādas radio ziņoja, ka sestdien, 5.februārī, vairāki tūkstoši cilvēku protestējuši arī Kvebekā, vērienīgi protesti bijuši arī Toronto. Kanādā publicētā aptauja rāda, ka protestus pilnībā vai daļēji atbalsta 32% cilvēku, bet pilnībā vai daļēji pret ir 53%.

Eiropas Parlamenta deputāts Andris Ameriks (tika ievēlēts no Saskaņas saraksta) stāsta, ka akcijā piedalījās vairāk nekā 50 000 kravas mašīnu. Tas gan lasāms viņa Facebook lapā, gan izvietots kā apmaksāta informācija radio SWH. Deputāts reizi nedēļā radio publicē aptuveni divu minūšu apmaksātu uzrunu, un 2.februārī izskanējušajai dots nosaukums “Andris par protestiem visā pasaulē”. Tajā Ameriks stāsta par nesenajiem protestiem Briselē un Kanādā un saka: 

“Pavisam neliela smago auto vadītāju protesta brauciena protests izvērtās par vienu no lielākajiem Kanādas vēsturē, iesaistot vairāk nekā 50 000 kravas mašīnas.”

Tālāk viņš stāsta, ka, iedvesmojoties no šī brauciena, izsludināta līdzīga akcija visā Eiropā. Arī nosauc tās datumu un kritizē Latvijas valdību, kas pretstatā vairākām citām valstīm nesamazinot ierobežojumus un kurai esot izdevīgs ārkārtas stāvoklis, jo sabiedrībai nav ļauts protestēt.

Vai tiešām piedalījās vairāk nekā 50 tūkstoši smago auto? Kanādas un citu valstu mediji norāda, ka šādu skaitli nosaukuši tikai paši akcijas organizētāji (šeit). Policija un žurnālisti, kas atspoguļo notikušo, runājuši par daudz mazāku skaitu – vairākiem simtiem vai, iespējams, dažiem tūkstošiem auto. Kopējo skaitu esot grūti aprēķināt, jo automašīnas braukušas pa dažādiem ceļiem, daļa pievienojusies tikai epizodiski. Piemēram, medijs Ottawa Citizen rakstīja, ka pilsētas policija gatavojusies, ka turp dosies no 1000 līdz 2000 auto. Savukārt Kingstonas pilsētas policija 28.janvārī ziņoja, ka Otavai tuvosies ap 300 automašīnu kolonna. Faktu pārbaudītāji no Politifact 27.janvārī sazvanījuši Toronto policiju (šeit), jo ziņots, ka tā sauktais brīvības konvojs devies tai cauri. Policijas pārstāvis smējies par nosauktajiem 50 tūkstošiem auto, bet norādījis, ka īsto skaitu neviens nezinot. 

Kanādas kravas pārvadātāju asociācija no protestiem norobežojusies, norādot, ka 85% līdz 90% šoferu esot vakcinēti, ziņo BBC. Janvārī ieviestā prasība par izolāciju nevakcinētajiem attiecoties uz aptuveni 16 tūkstošiem smago auto vadītāju. Tātad arī viņu skaits ir daudz mazāks nekā 50 tūkstoši. 

Re:Check jautāja Amerika palīgam Marekam Gailītim, no kurienes ziņas par “vairāk nekā 50 000 kravas mašīnām”. Viņš sacīja, ka tas ņemts no Kanādas medijiem, taču neprecizēja, no kuriem. Gailītis sarunas laikā atzina, ka tas varot būt akcijas rīkotāju nosauktais skaits. Vai Amerika paustais radio reklāmā ir aicinājums piedalīties šādā akcijā? Gailītis norāda, ka tā nav reklāma, jo netiekot aicināts par nevienu balsot. Tas esot informatīvs paziņojums, kas tiek apmaksāts no Amerika pārstāvētās politiskās grupas un kurā deputāts izsakot savu viedokli, ka “Latvijas valdības rīcība var novest pie ļoti bīstamām sekām” un ka “Latvijā var izvērsties līdzīgi protesti”.

Secinājums: Ne mediju fiksētajā, ne Kanādas policijas paustajā nav atrodams apstiprinājums, ka protesta akcijā būtu piedalījušies vairāk nekā 50 tūkstoši smago auto. Tas ir pierādījumos nebalstīts skaits, ko minējuši paši pasākuma rīkotāji.

Visus Re:Check rakstus lasi ŠEIT!


Par projektu: Re:Check ir Baltijas pētnieciskās žurnālistikas centra Re:Baltica paspārnē strādājoša faktu pārbaudes un sociālo tīklu pētniecības virtuāla laboratorija. Pārbaudīto faktu vērtējumam izmantojam piecas iespējamās atzīmes un krāsas: patiesība (izteikums ir precīzs un faktoloģiski pierādāms), tuvu patiesībai (apgalvojums ir lielākoties patiess, taču ir pieļautas sīkas neprecizitātes), puspatiesība (apgalvojums satur gan patiesu, gan nepatiesu informāciju, daļa faktu ir noklusēta), drīzāk nav taisnība (apgalvojumā ir kripata patiesības, taču nav ņemti vērā būtiski fakti un/vai konteksts, līdz ar to izteikums ir maldinošs vai ārpus konteksta) un nav taisnība (apgalvojums neatbilst patiesībai, tam nav pierādījumu, izteikuma autors neapzināti maldina vai melo). Vērtējumu piešķir vismaz divi redaktori vienojoties. Ja arī jūs redzat apšaubāmu apgalvojumu, sūtiet to mums uz recheck@rebaltica.com


NEATKARĪGAI ŽURNĀLISTIKAI VAJAG NEATKARĪGU FINANSĒJUMU
Ja Jums patīk Re:Baltica darbs, atbalstiet mūs!
Konts: LV38RIKO0001060112712

Tagad ziedo arī ar Mobilly! Lai to izdarītu, lietotnes ziedojumu sadaļā atrodiet mūsu zīmolu un sekojiet tālākajām norādēm.