Sociālajā medijā Facebook izveidotas viltus lapas veikalu ķēžu Lidl, Rimi un Maxima vardā reklamē fiktīvus konkursus, kuros it kā tiek izlozēti dāvanu maisi vai naudas balvas. Patiesībā viņi cenšas iegūt cilvēku personīgos datus. Ar ierakstiem latviešu valodā dalījušies vairāk nekā divi tūkstoši cilvēku.

Krāpnieki ir izveidojuši vairākas Facebook lapas ar savstarpēji līdzīgiem nosaukumiem: Lidl fans, Rimi fans un Maxima fans. Šajās lapās krāpnieki izliekas, ka veikalam ir dzimšanas diena, vai aicina risināt uzdevumus, piemēram, attēlā atrast atšķirīgo skaitli:

“DĀVANA NO LIDL. LIDL šodien piedāvā jums spēli. Mēs izdalām bezmaksas iepirkšanās kuponus un citas balvas 100 personām, kuras attēlā var atrast citu numuru, nevis {298}.” 

Mērķis ir panākt, lai lietotājs komentē ierakstu. Tiklīdz komentārs uzrakstīts, krāpnieki atsūta privātu ziņu, kurā prasa, lai cilvēks dalās ar ziņu par “konkursu” vairākās Facebook grupās un pēc tam ziņo par padarīto. Dalīties nav nepieciešams, jo krāpnieki arī bez tā atsūta saiti, kas it kā ļauj reģistrēties fiktīvās balvas saņemšanai.

Foto: Ekrānšāviņš no Facebook. Re:Check sarakste ar Lidl fans.

Šiem “konkursiem” ir vairākas pazīmes, kas liecina par krāpšanu. Gandrīz visās šajās Facebook lapās ir tikai viens ieraksts, un tas ir publicēts tajā pašā dienā, kad izveidota lapa. Turklāt lapās nav nekādas informācijas par pašu uzņēmumu – ne kontaktinformācijas, ne saites uz oficiālo tīkla vietni. Parasti lielu uzņēmumu oficiālajām sociālo mediju lapām ir verifikācijas emblēma. Piemēram, Facebook tā ir zils aplis ar baltu ķeksīti; šo krāpnieku lapām tādas nav.

Foto: Ekrānšāviņi no Lidl, Rimi un Maxima Facebook lapām

Lidl korporatīvās komunikācijas departamenta pārstāvis Ingars Rudzītis sarakstē ar Re:Check stāstīja, ka šie konkursi tiešām ir krāpšana un tādu ir daudz. “No Lidl puses rīcība ir ātra – ziņojam saviem starptautiskajiem kolēģiem; ziņojam attiecīgā sociālā tīkla administrācijai. Šo viltus “konkursu” atbildīgās lapas ātri tiek bloķētas,” skaidro Rudzītis. Taču bieži vien krāpnieki paši ātri izdzēšot savas lapas, lai viņus būtu grūtāk izsekot un sodīt.

Jāpiebilst, ka datordrošības eksperti brīdina, ka spiest uz nezināmām interneta saitēm ir bīstami, jo tās var inficēt lietotāja datoru ar ļaunprogrammatūru (ang. – malware). Ar tās palīdzību krāpnieki var, piemēram, uzzināt personas bankas konta informāciju, piekļūt datora kamerai un mikrofonam vai savtīgiem mērķiem izmantot datora resursus.

Secinājums: Facebook ierakstus, kuros veikali Lidl, Rimi un Maxima it kā izlozē balvas, veidojuši krāpnieki, nevis attiecīgie uzņēmumi. Viltus konkursa ietvaros krāpnieki cenšas uzzināt lietotāju personīgo informāciju un novirza viņus uz apšaubāmas drošības interneta lapām.


Šis raksts ir daļa no Re:Check darba, pārbaudot iespējami nepatiesus vai puspatiesus Facebook ierakstus, attēlus un video. Par Re:Check sadarbību ar Facebook lasiet šeit.

Visus Re:Check rakstus lasi ŠEIT!


Par projektu: Re:Check ir Baltijas pētnieciskās žurnālistikas centra Re:Baltica paspārnē strādājoša faktu pārbaudes un sociālo tīklu pētniecības virtuāla laboratorija. Pārbaudīto faktu vērtējumam izmantojam sešas iespējamās atzīmes un krāsas: patiesība (izteikums ir precīzs un faktoloģiski pierādāms), tuvu patiesībai (apgalvojums ir lielākoties patiess, taču ir pieļautas sīkas neprecizitātes), puspatiesība (apgalvojums satur gan patiesu, gan nepatiesu informāciju, daļa faktu ir noklusēta), drīzāk nav taisnība (apgalvojumā ir kripata patiesības, taču nav ņemti vērā būtiski fakti un/vai konteksts, līdz ar to izteikums ir maldinošs), trūkst konteksta – tiek salīdzinātas nesalīdzināmas lietas, izteikums ir pretrunā ar paša iepriekš teikto vai darīto vai trūkst būtiskas papildu informācijas un nav taisnība (apgalvojums neatbilst patiesībai, tam nav pierādījumu, izteikuma autors neapzināti maldina vai melo). Vērtējumu piešķir vismaz divi redaktori vienojoties. Ja arī jūs redzat apšaubāmu apgalvojumu, sūtiet to mums uz recheck@rebaltica.com


NEATKARĪGAI ŽURNĀLISTIKAI VAJAG NEATKARĪGU FINANSĒJUMU
Ja Jums patīk Re:Baltica darbs, atbalstiet mūs!
Konts: LV38RIKO0001060112712

Tagad ziedo arī ar Mobilly! Lai to izdarītu, lietotnes ziedojumu sadaļā atrodiet mūsu zīmolu un sekojiet tālākajām norādēm.