Ištvāns Ģērkešs Jr., Ištvāns Ģērkešs, Gabors Selešs un Kasabs Adonīss Habibs. Avoti: kuruc.info, 444.hu, Facebook, Jobbik.hu

Ungārijā Kremlim labvēlīgus uzskatus izplata neonacisti un valdības atbalstītāji.

Gluži parastā 2016. gada oktobra rītā Bēņā, nelielā ciematā aptuveni 120 km no Budapeštas ar automāta kārtu galvā tika nogalināts policists.  Aizdomās turamais ir leģendāra figūra ungāru galēji labējo un neonacistu vidū Ištvāns Ģērkešs (István Győrkös). Kad, meklējot nelikumīgi iegādātus šaujamieročus, viņa mājā ielauzās policija, sadursmē nopietni tika ievainots arī pats Ģērkešs  – lode trāpīja viņam mugurā un izgāja cauri vēderam.

Īstvāns Ģērkešs. Avots: 444.hu

Ģērkešs (76) noliedz, ka viņš būtu nošāvis policistu un šobrīd gaida tiesu pirmstiesas apcietinājumā. Pēc kontroversālas un arvien nepabeigtas izmeklēšanas avoti valsts drošības dienestos ziņu vietnei index.hu atklāja, ka Krievijas militārās izlūkošanas pārvaldes (GRU) pārstāvji un Krievijas diplomāti regulāri piedalījušies Ģērkeša-rīkotajās “kara mācībās” un airsofta treniņos vēl pirms Krievijas un Ukrainas konflikta.

Ungārijas slepenie dienesti to jau sen zināja. Tāpat tie sen bija saņēmuši informāciju, ka šādo šādos treniņos pie Ģērkeša Bēņā piedalās arī vācu neonacisti, taču galēji labējo līderis to noliedz.

Pašreklāmas video Magyar Nemzeti Arcvonal vasaras nometnei, ko 2015.gada jūlijā organizēja Ištvāns Ģērkešs. Avots: youtube/János Szíj

Kremļa propagandu Ungārijā atbalsta un izplata ideoloģiski pretējas nometnes: gan galēji labējie un neonacisti, gan komunisti. Taču ir sācies viņu veidoto interneta vietņu relatīvs noriets, ko izraisījis ne tikai jaunu notikumu trūkums. Putina Krievijai draudzīgu vēstījumu un viltus ziņu izplatīšanu pamazām uzņemas valdībai labvēlīgie mediji un tabloīdi.

Viltus tanki

Ģērkešs bijis viens no ungāru neonacistu un galējo nacionālistu kustības līderiem jau kopš 20. gadsimta 80. gadu beigām. 1989. gadā viņš nodibināja savu pirmo partiju, kas tika iesūdzēta tiesā par neonacistu ideoloģijas izplatīšanu. Vēlāk partiju pārdēvēja par  Ungārijas Nacionālo fronti (MNA).

Šī organizācija un konkrēti Ģērkeša dēls, Ištvāns Ģērkešs jaunākais, 2012. gada oktobrī aizsāka Hidfo.net tīmekļa vietni. “Hídfő” ungāru valodā nozīmē “placdarms” – stratēģiski nozīmīga izeja uz tiltu.

Maz bija to, kuri šai vietnei pievērsa uzmanību, taču tad pienāca 2014. gada augusts, kad Krievijas Ārlietu ministrija apsūdzēja Ungāriju, ka tā piegādājot Ukrainai tankus T-72. Kā pierādījumu šai apsūdzībai krievu diplomāti izmantoja it kā lasītāju iesūtītus attēlus, kuri, kā secināja ungāru mediji, bija ņemti no Hidfo.net.

Fotoattēlos bija redzams ar T-72 tankiem un citu bruņutehniku pielādēts vilciens, kas it kā bija ceļā uz Ukrainu. Tika apgalvots, ka uzņēmumi izdarīti Ņīreģāzas stacijā – Ukrainas robežai tuvākajā relatīvi lielajā pilsētā.

Patiesībā bruņumašīnas bija paredzētas čehu firmai Excalibur Defense.

2015. gada 22. aprīlī vietne pārgājusi uz krievu domēnu Hidfo.ru, taču visticamāk to jau iepriekš kontrolēja Krievijas slepenie dienesti.

Nebija šaubu, par ko vēsta incidents ar tankiem: Krievija ir gatava enerģiski rīkoties,  lai novērstu iespēju, ka Ungārijas valdība Krievijas un Ukrainas konfliktā jelkādā veidā atbalstītu Ukrainu.

Paks kodolreaktors un Jobbik

Kaut gan Rietumeiropa tikai pēdējos gados sākusi iepazīt Kremlim labvēlīgās propagandas eksistenci un ietekmi, Ungārijā tās klātbūtne bija jūtama jau kopš 2014. gada sākuma kā daļa no komunikāciju kampaņas sakarā ar vienošanos par Krievijas kredītu Paks 2 kodolspēkstacijas paplašināšanai.

Ungārijas Politiskā kapitāla institūts jau 2009. gada nogalē brīdināja par aizvien ciešākajām saitēm starp Kremli un ungāru galēji labējām kustībām, sevišķi radikālo opozīcijas partiju Jobbik. Jobbik un Krievijas attiecību ilustrācijai var minēt skandālu ar Ungārijas Eiroparlamenta deputātu Bēlu Kovāču (Béla Kovács) – viņu tur aizdomās par Eiropas Savienības institūciju izspiegošanu Krievijas interesēs (izmeklēšana vēl turpinās).

Politiskā kapitāla institūts arī publicējis plašu pētījumu par prokrievisko simpātiju paudējiem un propagandas klātbūtni valdību atbalstošajos medijos.

Nepārprotami prokrieviskā Hídfő, kuru mēnesī lasa 130-190 tūkstoši cilvēku, ir pazīstamākā no prokremliskām vietnēm. Saskaņā ar Vs.hu pētījumu, 2016. gada sākumā pastāvēja tuvu pie 90 vietnēm un blogiem ungāru valodā (neskaitot lapas Facebook), kur regulāri parādās Krievijas ārpolitikas un ekonomiskās politikas mērķiem labvēlīgi raksti – nereti kā viltus ziņas.

Bēgļu krīzes saasināšanās 2015. gadā bija globālais pavērsiens, kurš lika milzīgā skaitā sarasties Kremlim labvēlīgām tīmekļa vietnēm un Facebook lapām ungāru valodā. Otri divi populārākie temati bija Paks 2 paplašināšanās, un Ukrainas un Krievijas konflikts.

Pa lielākai daļai tās ir klasiskas “klikšķu lamatas”: līdzās sensacionālām tabloīdu ziņām un sazvērestību teorijām tās piedāvā viltus ziņas un dezinformāciju par bēgļiem.

Tomēr to vidū tomēr ir arī tādas, kas saistītas ar Ungārijas galēji labējām kustībām.

Mīlestība no abiem galiem

Kasabs Adonīss Habibs Avots: Jobbik.hu

Bloga Orientalista.hu uzmanības centrā ir Tuvie Austrumi, taču parādās arī Krievijas prezidentu Vladimiru Putinu cildinoši raksti. Ar vārdu István to reģistrējis Sīrijas un Ungārijas dubultpilsonis Kasabs Adonīss Habibs (Kassab Adonis Habib), kurš 2006.gadā iestājās partijā Jobbik. Kādu laiku viņš bijis arī partijas paramilitārā spārna Ungāru gvarde dalībnieks.

2012. gadā Kasabs Adonīss partijas iekšējo nesaskaņu rezultātā no tās izstājās, bet gadu vēlāk Budapeštā reģistrēja Orientalista.hu pie domēna Docler, kaut gan apgalvo, ka ar vietnes dibināšanu viņam neesot nekāda sakara un to kā “sabiedrisku pakalpojumu” nodrošinot indivīdu grupa.  Kad 2015. gada 17. februārī Vladimirs Putins apmeklēja Budapeštu, Orientalista.hu organizēja pasākumu ar nosaukumu “Akcija Ungārijas un Krievijas draudzības atbalstam / Anti-Maidan Budapest”, taču tas galu galā tika atcelts.

Vēl viens Jobbik biedrs un tās nacionālās drošības nodaļas vadītājs bija Atila Navratils (Attila Navratil), vietņu Netceleb, Netextra un Civil Kontroll dibinātājs. Līdztekus pret bēgļiem vērstam saturam viņa vietnēs rodami tradicionālie “jautājumi par ungāru tautas nosargāšanu”, kā arī neonacistu okultisma un sazvērestību teoriju tipiski piemēri.

Kreisā mīla

Interesanti, ka tuvāk aplūkojot Ģērkeša neonacistu kustību vai Kasaba Putinu cildinošo nostāju, atklājas saites ar galēji kreiso spārnu. Ģērkešs jaunākais, piemēram, 2012. gadā kopā ar Ungārijas Komunistisko strādnieku partiju un tās visnotaļ prokrievisko prezidentu Ģulu Tīrmeru (Gyula Thürmer) noturēja protesta pasākumu pret šīs partijas likvidēšanu.

Ištvāns Ģērkešs Jr. un Ģuls Tīrmers protestā pret komunistu partijas likvidēšanu Budapeštas priekšpilsētā 2012. gadā. Avots: kuruc.info

Abi Tīrmera bērni strādā biznesmenim Gaboram Selešam (Gábor Széles) piederošajā valdībai labvēlīgajā laikrakstā Magyar Hírlap. Selešs pazīstams ar to, ka Facebook mēdz izplatīt Putinam labvēlīgas un migrantiem nelabvēlīgas ziņas.

Ungāru uzņēmēja Gabora Seleša oficiālā Facebook lapa. Avots: Facebook

Viens no Tīrmera bērniem, meita  Marianna Ēri (Mariann Őry) vada avīzes ārpolitikas nodaļu un regulāri komentē bēgļu jautājumus Kremļa sponsorētajā TV kanālā RT. Otrs ir ārpolitikas komentētājs, kura iecienītāko tematu vidū ir atbalsts Trampa politikai, izvirdumi pret ES un it īpaši Vācijas kancleres Angelas Merkeles bēgļu politiku, kā arī simpātiju apliecinājumi Krievijai.

Pret Maidanu vērsto Kasaba protestu reklamēja arī galēji kreisā vietne Bal-Rad. Avots: Balrad.com

Kreisā spārna tīmekļa vietnēs Putins bijis apbrīnas objekts jau krietni pirms 2010. gada. Ap laiku, kad tika ziņots par krievu finansēto kodolreaktora Paks paplašināšanu, parādījās lobistu vietnes. Atomenergiainfo.hu, piemēram, cildināja kodolenerģiju vispār un konkrēti Krievijas sasniegumus tās izmantošanā, sevišķi izceļot  Gazprom un Rosatom lomu. Šī tendence nekad nav slēpta. Viens no vietnes īpašniekiem bija Ģerģs Sitārs-Čanādi (György Szitár-Csanádi), kura tēvs savulaik strādājis Rosatom labā.

Pēc Krievijas un Ukrainas konflikta izcelšanās 2014. gadā viens no nozīmīgākajiem un raksturīgākajiem jaunajiem uzņēmumiem bija Rapidpress.info – neprasot adresātu piekrišanu, tiem tika piegādāti informatīvi biļeteni.

Kad konflikts bija pierimis, pērnā gada beigās arī vietne pārtrauca darboties.


NEATKARĪGAI ŽURNĀLISTIKAI VAJAG NEATKARĪGU FINANSĒJUMU
Ja Jums patīk Re:Baltica darbs, atbalstiet mūs!
Konts: LV38RIKO0001060112712

Autors: Attila Bátorfy, atlatszo.hu
Līdzdarbojušies: Lóránt Győri un Patrik Szicherle, politicalcapital.hu
Redaktore: Sanita Jemberga, Re:Baltica
Tulkojums latviešu valodā: Ieva Lešinska-Geibere
Ilustrācijas: Lote Lārmane, Re:Baltica