Grafika: Lote Lārmane

Aiz pseidoziņu portāliem Latvijas internetā pagaidām vīd nevis partijas vai Kremlis, bet klikšķu paaudzes biznesmeņi.

Drēgnā novembra dienā, kad patīkamāk laiku vadīt internetā, nevis ielās, Aivis Plotiņš sociālajā tīklā Facebook (FB)  izveidoja aptauju, vai vajadzētu atlaist parlamentu.

Jaunietis, kurš sevi raksturo kā «smieklīgu 19 gadus vecu puisi no Ogres», ir no paaudzes, kuras izpratni par pasauli veido draugu ieraksti FB.

Savulaik popularitāti bija iemantojis viņa joks kā vecpuisim pareizi vārīt pelmeņus, ko “paķēra” arī lielie ziņu portāli. Taču Saeimas atlaišanas aptauja sociālajos tīklos gāja kā kūlas ugunsgrēks. “150 000 unikālo skatītāju. Tas varētu būt Latvijas rekords!” viņš priecājās sarakstē ar Re:Baltica.

Grafika: Lote Lārmane

Viena no sekotājām FB pie aptaujas pielika saiti uz ziņu, ka internetā iespējams parakstīties par Saeimas atlaišanu. Centrālā vēlēšanu komisija tiešām ir reģistrējusi mazpazīstamas biedrības “Varu Latvijas tautai” otro mēģinājumu savākt parakstus attiecīgam referendumam.

Tradicionālajos medijos šī ziņa paslīdēja kā margināla parādība. Pat tad, ja izdotos savākt nepieciešamos 155 tūkstošus parakstu un referendumā vairākums nobalsotu par Saeimas atlaišanu, jaunas vēlēšanas notiktu tikai pāris mēnešus pirms kārtējām vēlēšanām, kas tāpat jau gaidāmas 2018. gada oktobrī.

Toties FB troksnis bija tāds, ka paviršam sekotājam varētu likties: parlamentu var atlaist jau rīt. Ziņu portāliem vizuāli līdzīgas lapas, kurās par politiku parasti runā tikai Artuss Kaimiņš, aicināja dalīties ar jaunumu, ka “tagad Saeimu var pieprasīt atlaist arī internetā!”. Ceļoja videopamācības, kā parakstīties un “ko liksim vietā”. Kad oficiālo parakstīšanas portālu Latvija.lv kārtējo reizi vajāja tehniskas ķibeles, zēla sazvērestību teorijas, ka valdošie negrib pieļaut viņu patriekšanu.

Lai skatītu attēlu pilnā izmērā, klikšķiniet uz tā. Grafika: Lote Lārmane

Re:Baltica aplēses liecina, ka informāciju par Saeimas atlaišanas iespējām dažu dienu laikā publicēja FB lapas, kurām summējot ir vairāk nekā 600 000 sekotāju. Tas ir trīsreiz vairāk, nekā skatās Latvijā populārāko TV pārraidi.

Aivja radītās aptaujas ceļš izskaidro, kā un kāpēc tas notiek. Puisis apgalvo, ka nav saistīts ar politiskajām partijām — darbojas Ogres novada jauniešu domē un bijis 11. novembra lāpu gājienā kā brīvprātīgais, bet tas arī viss. Arī naudu FB nepelnot — patīkot ātrs rezultāts, un “šobrīd visaktuālākā tēma Latvijā ir Saeimas atlaišana (..), jo jutu, ka cilvēki panesīsies uz to”. Pats gan Saeimas atlaišanu nevēloties, jo pie varas palikšot tie paši. “Man bija skumji redzēt, kad draugi, kuriem pat nav vel izveidojušies politiskie uzsakti, uz manu aptauju reaģēja ar JĀ, Saeima ir jāatlaiž. Totals bara instinkts,” viņš saka. (Šeit un turpmāk citātos saglabāta oriģinālā rakstība.)

Saeimas atlaišanas aptauju Aivis ievietoja FB lapā “Best Vines Latvia”, no kurienes to pārķēra ar vietni “Zeltene.lv” sasaistītu lapu tīkls.

Šādu tīklu pastāvēšanas jēga un vienlaikus biznesa modelis ir vienkāršs — virzīt lasītājus no dažādajām FB lapām uz vietni internetā, kurā apmeklētāju skaits ļauj pelnīt no FB, Google AdSense un AdWords un citām reklāmām.

Aiz tām lielākoties (par aizdomīgu izņēmuma gadījumu — raksta beigās) nav saredzama ne Kremļa, ne partiju nauda. Īpašnieki ir 20—30 gadus veci «digitālie nomadi», kuriem nav politiskas pagātnes un aizmugures vai acīmredzamu nodomu debilizēt, dzīt depresijā vai kūdīt auditoriju uz agresiju. Redakciju kontakti lapās parasti nav norādīti, jo klasisko mediju darbinieku — žurnālistu vai redaktoru — gandrīz nevienā no šīm vietnēm nav. Vispārinot — ir iesācējbiznesmeņi ar daudzpusīgām interesēm, kuri analizē, ko cilvēki klikšķinās un kas ienesīs naudu.

Šādu pseidoziņu tīklu FB ir ne mazums, bet Re:Baltica pievērsās to izpētei, kuri ir vai nu populārākie, vai aktīvi iesaistījās aģitācijā par Saeimas atlaišanu.

Īsi par biznesu

“Vīrieša lielākā kļūda ir ļaut citam vīrietim likt viņa sievietei smaidīt,” — ar šo ierakstu FB lapā “Zeltene.lv” trīs stundu laikā dalījušies gandrīz 60 sekotāji. 70 nospieduši “Patīk”. Rezultāts, par kādu priecātos ikviens kvalitatīvu ziņu portāls. “Zeltene.lv” lapai FB ir 16 000 sekotāju.

Zeltenes tīkla īpašnieks Oskars Prikulis stāsta,
ka cilvēkiem neinteresē kvalitatīvs saturs.
Grafika: Lote Lārmane.

Lapas īpašniekam Oskaram Prikulim, kurš agrāk gan bijis žurnālists biznesa laikrakstā “Dienas Biznesā”, gan deputātu Viktora Valaiņa un Jāņa Upenieka (agrāk “Olšteina sešinieks”, tagad “Vienotība”) palīgs, FB pieder ap 40 lapu. Tikpat reģistrētas vietējā tīklā draugiem.lv, 50 kontu tviterī.

Pavisam Prikulim pieder septiņas interneta lapas, kas raksta par attiecībām, veselību un horoskopiem, kurus “neticēsi, bet raksta profesionāls astrologs,” stāsta Prikulis.

Viņa lapām mēnesī kopā esot ap 1,5 miljoniem skatījumu. Starp tām

“Zeltene.lv” ir viena no populārākajām – ap 300 000 unikālo apmeklētāju mēnesī, kas ienākumos nozīmē ap 1500 eiro. Izmaksas zemas, jo saturu tulko no ārzemju lapām.

Pēc Prikuļa teiktā, interneta biznesā satura kvalitāte nav svarīga. Sākumā mēģinājuši piedāvāt profesionāli sagatavotus rakstus, bet apmeklētāju skaits bijis tik mazs, ka zaudēta auditorija. Viņš apgalvo, ka Facebook algoritms izstrādāts tā, ka no visiem konkrētās lapas sekotājiem tikai vidēji 6% ierauga vienu vai otru ierakstu. Ja pēc 2 – 3 ierakstiem sekotājs nav nospiedis “patīk” vai dalījies ar ierakstu, ceturto no šī avota viņš vairs neieraudzīs. Rezultātā interneta biznesmenis secinājis, ka jāveido vairākas FB lapas un jāpublicē cilvēkiem  tīkamas lietas – aforismi, dzīvnieku bildītes, horoskopi.

Aptauja par Saeimas atlaišanu “Zeltene.lv” tīklā ir vienīgā politiskā ziņa, jo no šīs tēmas bizness apzināti cenšoties izvairīties. Pirms iepriekšējām pašvaldību vēlēšanām no dažām partijām saņēmis piedāvājumus izvietot viņu saturu, taču atteicies, jo “negribu problēmas ar KNAB,” stāsta Prikulis. Aptauju par Saeimas atlaišanu ielikuši, lai izmēģinātu, kā strādā FB Live (tiešsaistes) funkcija. Secinājums: pelna ne tikai horoskopi, bet arī negatīvi uzlādētas ziņas par politiku. Aptaujas dienā attiecīgajai FB lapai pievienojās 1000 jauni sekotāju.

Ar šīm google reklāmām portāls “Zeltene.lv” pelna naudu. Grafika: Lote Lārmane

“Tik bieži ir dzirdēts, ka sabiedrība tiek barota ar negācijām un dzeltenu saturu, bet tajā pašā laikā pašam nācās pārliecināties, cik ļoti daudz tiek lasītas negatīvās un dzeltenās ziņas,” rezumē Prikulis.

Runabildes.lv

Viena no populārākajām Latvijas FB lapām ir “Runabildes.lv” – blogs, kuras saturu veido pamatā lietotāju iesūtīti video. Lapai šobrīd seko gandrīz 128 000 cilvēku.

“Galvenais redakcionālais process ir tāds, ka tiek publicētas tās ziņas, kuras visticamāk piesaistīs daudz skatījumus (apmeklējumu), jo tieši tas nodrošina ienākumus no reklāmām, tiem cilvēkiem, kas darbojas portālā,” e-pastā atbildēja vietnes izveidotājs Artūrs Laukmanis, kurš no klātienes intervijas atsakās.

“Runabildes.lv” īpašnieks Artūrs Laukmanis stāsta,
ka cenšas saturā izvairīties no propagandas
saturošām ziņām. Grafika: Lote Lārmane

Viņa profils LinkedIn rāda, ka agrāk bijis produktu grupas menedžeris Farmeko, tagad darbojas kā IT risinājumu un sociālo tīklu komunikāciju speciālists.

Dienā, kad publicēta ziņa par iespēju parakstīties par Saeimas atlaišanu elektroniski, FB lapā ar to dalījušies 1224 cilvēki un komentējuši 380.

“Piesiet pie kauna staba un lai katrs varētu viņu zaglīgajā sejā iespļaut. Nošauti viņi tāpat nesapratīs ko ir mums nodarījuši,” raksta FB lietotājs Kārlis Pakalniņš.

“Es lasiju ka Hitleram bija labs veids, varam izmantot…nu, to kur pakausi un bedre ieksa,” papildina kāds Arturs Orba Kaņeps.

“Kamēr kads nesāks fizisku tīrīšanu,newiens neklopēs ar ausīm..tāda nu ir vestures patiesība,lai cik rūgta nebūtu,” piebalso kāds Raivis Plivna.

Ziņa par Saeimas atlaišanas iespēju ir viena no nedēļas populārākajām, vēl arī iereibušās dziedātājas Lienes Šomases gānīšanās par Latviju un Kaimiņa eventuālās sekotājas, uzņēmējas Lindas Liepiņas intervija par politiķiem ar jautājumu virsrakstā: “Jūs esat, DEBĪLI?” , ko sagatavojis cits, līdzīgs FB tīkls “Ritakafija.lv”

Popularitātē daudz neatpaliek “Latviešu puiša emocionālās pārdomas par valstī notiekošo jeb “Piedod, Latvija, mēs tā negribējām!”, kurā par nozagto valsti deklamē bāls jauneklis uz skarbas ziemas ainavas fona. Tam ir 27,3 tūkstoši skatījumu lapā un jaunais “jūtūberis” (cilvēks, kas cenšas gūt popularitāti Youtube kanālā) var būt lepns. Parasti viņa video, kur puikas un meitenes ālējas, netiek pāri vidēji 5000 skatījumiem. Šo youtube nedēļas laikā jau redzējuši 154 220 cilvēku.

Pēc “Runabildes.lv” izveidotāja rakstītā, lēmumus, ko publicēt, pieņem vietnes administratori, kuru esot mazāk par pieciem. Nevienam nav žurnālista izglītības.

“Propagandas ziņas apzināti neizplatām un cenšamies tās iespēju robežās izfiltrēt. Arī neviens no politiskajiem spēkiem, mūs nefinansē – patiesībā pat neviens nav izrādījis šādu interesi.” Artusa Kaimiņa ir daudz, salīdzinot ar citiem, bet tam ir vienkāršs iemesls – video ar viņu vienmēr ir populāri.

Komanda apsverot iespēju “Runabildes.lv” pārdot, jo tas neesot politisks, bet gan biznesa projekts, un īpašniekiem prātā citas biznesa ieceres. Kritēriju pārdošanai neesot – ja kāds nopirks, atbildība par tālāko “atbildīgajām instancēm”, nevis vietnes agrākajiem īpašniekiem.

Ritakafija.lv

Resursa īpašnieki Klāvs Ašmanis un Ulams Mazulis piekrīt satikties ar Re:Baltica klātienē, birojā Ausekļa ielā. Koridora pretējās durvīs mājo sabiedrisko attiecību firma “Repute”. Atšķirībā no pārējiem šī vietne reģistrējusies kā masu medijs un redaktore ir strādājusi žurnālistikā.

Galvenais runātājs ir Klāvs (26) — pašpārliecināts puisis indigo zilā žaketē ar lakatiņu krūšu kabatā. Puiši satikušies krīzes laikā studējot. Sākuši taisīt uzņēmumus — veidojuši un tirgojuši mājaslapas, vietni Kuponiem.lv, nodibinājuši kastinga aģentūru.

Iedvesma medijam nākusi no izklaides bloga “Fenikssfun” panākumiem un savas pieredzes, reiz nopērkot reklāmrakstu “TVNET” un “Delfi.

“Bija pārsteidzoši, ka statistika bija tikai 400 skatījumu. Par to naudu… Man likās, ka izmetām to vējā,” saka Klāvs. “Tad izdomājām: davai, varbūt taisīt lielo mediju.”

Sākuši veidot lapas FB — sākumā vienu, tad dalīt auditorijas. Notievēšana sievietēm, aforismi sievietēm, gāze grīdā vīriešiem. Sākumā gribējuši pozitīvas ziņas, bet “Latvijā diemžēl pozitīvam ir 10—15 skatījumu. Visi čīkst, [ka daudz negatīvā], bet, kad cilvēku sasniedz tas pozitīvais, viņš grib mazāk “šērot”. Ja ir dusma vai cepiens, tad izlasīs un vēl pierakstīs komentāru.”

Šobrīd septiņām astoņām viņu lapām kopā esot ap 60 000—70 000 sekotāju. Aforismu krātuvei bez pamudinājuma pievienojas ap 1000 cilvēku nedēļā. Vietne sadarbojas ar bezmaksas apraidē redzamo Rīga TV24, kur jauniešiem brīvdienu rītos ir raidījums.

Ja neskaita ziņu par Saeimas atlaišanu, parasti “Ritakafija.lv” no politikas var redzēt Kaimiņu. Veidotāji skaidro — viņa partijas cilvēki esot vispieejamākie. «Es nemaz nezinātu, kā tikt klāt Ušakovam,» saka Klāvs.

Jautāts par Saeimas atlaišanas kampaņu, viņš atbild, ka vietnē publicētās ziņas nebija nepatiesas. Par ziņu patiesumu, viņaprāt, jāatbild to paudējiem — “Ritakafija.lv” kā medija uzdevums esot tikai novadīt to līdz lasītājam, «lai sabiedrība vērtē».

Melu fabriku – vēl maz

Uztraukums par nepatieso ziņu fabrikām, kas piesārņo internetu ar nepārbaudītu vai izdomātu informāciju, un sociālo tīklu algoritmiem, kuri rāda tikai līdzīgi domājošo ierakstus, sākās jau neilgi pēc Krievijas agresijas Ukrainā, ko pavadīja apdullinoša propagandas kampaņa.

Ar jaunu sparu bažas uzbangoja pēc Donalda Trampa ievēlēšanas ASV prezidenta amatā, kad izrādījās, ka uz nepatiesām ziņām cilvēki FB reaģējuši daudz aktīvāk nekā uz mediju publikācijām.

Stenforda Universitātes novembrī publicētā pētījumā, kurā aptaujāti gandrīz 8000 skolēnu, atklājās — 82% nespēj atšķirt īstu ziņu no reklāmraksta. Daudzi vērtēja ziņas ticamību pēc tā, cik detalizēta ir informācija un vai to pavada liela fotogrāfija.

Nereti līdzīgas vietnes dēvē par “fake news” vai “viltus ziņām”, lai gan Latvijā, strikti ņemot, tās lielākoties nepublicē acīmredzamus melus.  Taču šajās vietnēs trūkst redakcionāla procesa — faktu patiesuma pārbaudes, ziņu svarīguma izvērtējuma, konteksta.

Saturs rada sajūtu, ka viss ir slikti, bet “gruzona” atslodzei šis tas – smieklīgi, interesanti vai mīlīgi.

Izņēmums Re:Baltica izpētes laikā izrādījās FB lapa “vip klubs – atziņu izlase”, kas saistīta arī ar vietni “Montana.lv”.

Jaunākā ziņa raksta tapšanas laikā vēsta: “90% deputātu uzskata, ka minimālā alga un pensijas ir pārāk lielas Latvijā? KAUNS!” Lai izlasītu visu ziņu, saite aizved uz “vip klubs” lapu, kur sākumā jākļūst par FB lapas sekotāju un tad var pāris teikumos izlasīt, ka “tiekot runāts” par minimālās algas samazināšanu.

Īsāk – ziņa ir meli. Lapas īpašnieks Raivis Raspopovs, par kura ekstravagancēm internets glabā ne mazumu liecību, viltus ziņā nekā slikta nesaskata.

“Nezinu viltus vai nē, darbinieks, kaut kur acīm redzot ir lasījis vai kāds ir teicis un uz tāda pamata ir izveidojis rakstu. Tīri kā baumas,” Re:Baltica raksta Raspopovs, “Portāls ir izklaides vietne atslodzei no ikdienas. Visu nevajadzētu ņemt nopietni.”

Spriežot pēc 73 raksta komentāriem un 2500 pārsūtījumiem saviem draugiem – neizskatās, ka lasītāji uztvēruši “joku”. Viņiem tā ir kļuvusi par kārtējo sastāvdaļu ikdienas kokteilī “viss ir slikti, un es jums to jau teicu”.

Vip-klubs.lv īpašnieks Raivis Raspopovs neuzskata, ka publicēt izdomātas ziņas ir slikti. Tā esot tikai izklaide. Grafika: Lote Lārmane

Raspopovs stāsta, ka “vip klubs” interneta vietnei esot ap 200 tūkstoši unikālo lietotāju mēnesī, kas nozīmē labu peļņu. Cik  – atklāt nevēlas. “Viss atkarīgs no satura. Mans cilvēks, kas liek rakstus, māk paņemt tautu. Līdz ar to lapa ar katru dienu aug.”

Nozagts.com / ukradeno.nozagts.com

Vēl vairāk sekotāju ir tīklam, kas aizved uz vietni “Nozagts.com” vai krieviskajā versijā “Ukradeno.nozagts.com”. Iemesls ir vienkāršs — jaunie īpašnieki pārņēmuši populārāko Latvijas FB tīklu “TomaJoki” ar 150 000 sekotāju un uz tā bāzes vāc apmeklējumu.

“Nozagts.com” reģistrēts 2016.gada oktobrī. Lapā publicē pārsvarā ar politiku saistītas ziņas – par Saeimas atlaišanu, oligarhiem un nelietderīgiem naudas tēriņiem. Īsumā – viss ir slikti un būs vēl sliktāk.

No iepriekš aprakstītajām vietnēm šī atšķiras ar to, ka veidotājiem ir bijusi saikne ar Kremlim draudzīgām partijām un “Saskaņai “simpatizējošiem medijiem. Resursa kodols ir agrāk krievu kanālā TV5 un Vesti.lv strādājuši žurnālisti.

Lapas reģistrētāju mēģināts slēpt, bet digitālās sliedes uzreiz aizved uz Ivanu Staļnoju – jaunekli, kas līdz krievu skolu protestu “štāba” izveidošanai bija pazīstams kā Edgars Zālītis. Tad viņš nomainīja vārdu un aktīvi krievu skolu štāba iesaistījās štāba akcijās. Staļnojs bija Alfrēda Rubika vadītās sociālistu partijas jauniešu organizācijas vadītājs, Re:Baltica pastāstīja štāba aktīvists, Latvijas Krievu savienības līdzpriekšsēdētājs Miroslavs Mitrofanovs. Pēc štāba protestiem viņš partijas darbā nav iesaistījies un nav arī LKS biedrs.

Blogeris Jānis Polis izpētījis, ka Staļnojs strādājis par  nekustamo īpašumu mākleri uzņēmumā Century21 BaltWest, kuru vadīja Krievijas pilsonis Valērijs Engelss – Re:Baltica jau iepriekš aprakstīts uzturēšanās atļauju ieguvis biznesmenis – vēsturnieks, kurš saistīts ar vairākām Kremļa “maigās varas” fondu finansētām nevalstiskajām organizācijām.

Beigās Staļnoja ceļi aizveda līdz medijiem – TV5. Tur viņš bija speciālo projektu direktors. TV5 toreiz pārraides vadīja Andrejs Mamikins (tagad Saskaņas deputāts Eiropas parlamentā) un viņu aizstāvēt uz elektronisko mediju uzraugu kanāls sūtīja Staļnoju. Speciālu raidījumu TV5 sevis slavināšanai pirka Nila Ušakova vadītā Rīgas dome, bet kanāla direktors bija Mihails Šeitelmans.

Viņš savulaik atlaida gan populāro raidījumu vadītāju Oļegu Ignatjevu, gan galveno redaktoru Vladu Andrejevu — paši atlaistie notikušo neslēpti saistīja ar Ušakova spiedienu tikt vaļā no kritiķiem.

Pēdējos pāris gadus Staļnojs bijis konsultants vesti.lv, kā labāk popularizēt saturu internetā, apliecināja laikraksta galvenais redaktors Andrejs Švedovs. Vietnes galvenais redaktors bija Vladislavs Užulis, kurš tagad ir galvenais redaktors “Nozagts.com”. “Aizgāja pirms mēnešiem diviem. Bija noslēpumains, runāja par jaunu resursu un to, ka vairāk maksās,” viņš sacīja. “Ambīcija varbūt ir izveidot kaut ko līdzīgu pietiek.com krieviski, jautājums, vai ir spējas”.

Užulis pieprasīja jautājumus rakstiski, bet beigās atbildēt atteicās. Arī Staļnojs no intervijas izgaisa. Sazvanīts pagājušajā nedēļā viņš teicās neesam Rīgā, bet solīja tikties pēc atgriešanās otrdien. Kad pirmdien sazinājāmies atkal, viņš, izrādījās, otrdien “vairs nebūs Rīgā” un atbildes solījās sūtīt rakstiski.

Ivans Staļnojs vairākas dienas solīja interviju, bet beigās pēc būtības uz jautājumiem tā arī neatbildēja. Grafika: Lote Lārmane

Staļnojs, Šeitelmans un vēl daži TV5 cilvēki saplūst arī “Nozagts.com”.

Vietne reģistrēta Barsmedia serverī, kas pieder bijušajam TV5 darbiniekam – videoinženierim un IT speciālistam Aleksejam Mehonošinam. Uz šī paša servera reģistrēts arī mamikins.lv un vairākas citas vietnes, piemēram, 2013.gada oktobrī reģistrēts resurss ar daiļrunīgu nosaukumu forputin.com, kas gan darbību acīmredzami nesāka.

Mamikins no komentāriem atteicās. Mehonošins Re:Baltica stāstīja, ka uz viņam piederošā servera reģistrētie portāli nav viens ar otru saistīti. Forputin.com izveidojuši tikai “muļķošanās pēc” (pēc šīs intervijas tā tika slēgta).

Līdz šīs nedēļas sākumam “Nozagts.com” nebija atrodama nekāda informācija par redakciju. Taču tās ziņu bloks un reklāma bija atrodama lielākajā ziņu portālā Delfi, radot  ilūziju, ka tas ir nopietns medijs.

“Personīgi pazinu Ivanu, mēs sadarbojāmies jau pusotru, divus gadus, kad vesti.lv vidžets bija pie mums un, kad viņš sāka runāt par jaunu projektu, nolēmu – kāpēc neturpināt. Es viņam uzticos,” teica Delfu valdes priekšsēdētājs Konstantīns Kuzikovs. Tas nozīmē, ka vietnes, kas nav tiešie konkurenti, bez atlīdzības apmainās ar ziņām un ceļ viena otras reitingu.

Tagad, kad sācies skandāls ar aizdomām par varbūtēju saistību ar Krievijas finansējumu, Delfi sadarbību apturēšot, kamēr Drošības policija, kura publiski paziņojusi par sekošanu abu saistīto portālu darbībai, noskaidrošot, kas ir kas. “Es nevaru pateikt, vai man šis saturs patīk vai nē – tas ne tuvu nav Delfi stils, un tas, protams, ir populisms. Bet es nevaru ieraudzīt, ka tur būtu prokremliska vai proamerikāniska pozīcija, nevaru teikt, ka redzu aģitāciju: ejam ielās un Putins ir mūsu prezidents,” teica Kuzikovs.

Kad pirmdienas vakarā pēc Re:Baltica jautājumiem vietnē parādījās redakcijas un producenta vārdi, kā izdevējs tika uzrādīts Sheitelman and Partners Ltd. Pēc Lursoft ziņām uzņēmums pieder Šeitelmanam, kā arī vēl vienai bijušajai TV5 darbiniecei Svetlanai Puntei. Partnere ir arī Jūlija Zaiceva. Šeitelmans, kura tālrunis raksta nodošanas dienā bija izslēgts, FB atstāja vēsti, ka sākšot būvēt jauno mediju impēriju internetā un tam nopircis “Ukradeno.nozagts.com”.

“Nozagts.com” īsā laikā izdevies savākt lielu auditoriju, jo tas veidots uz joku lapas “Toma joki” bāzes. Šo lapu tīklu savulaik izveidojis Teikas apkaimes jaunietis Toms Litovnieks, kuru pirms trim gadiem aizturēja policija uz aizdomu pamata par neatļautu failu izplatīšanu viņa izveidotajā interneta vietnē “Torrenti.lv”.

Ar Litovnieku Re:Baltica sazinājās ar FB starpniecību, jo viņš šobrīd Ekvadorā mācoties spāņu valodu. Litovnieks raksta, ka “Toma jokus” atdevis “Nozagts.com” īpašniekiem bez atlīdzības — ar norunu, ka viņam maksās algu iepriekšējās “Toma joku” peļņas apmērā, tiklīdz portāls sāks pelnīt no reklāmām. Šo cilvēku patiesās intereses viņam nešķiet aizdomīgas, jo “Nozagts.com” reklamējot arī Latvijas lielākais ziņu portāls “Delfi”.

“Tu domā, ka “Delfi” nav pietiekami gudri, lai izpētītu, kas kam pieder? Vai tu domā, ka viņi atbalstītu arī sliktos cilvēkus?” sarakstē retoriski jautā Litovnieks. Taču, ja izrādītos, ka portālu tiešām izmanto pretvalstiskiem mērķiem, Litovnieks sola: “Es viņus izveidoju, un es varu arī viņus nogremdēt.”

Re:Baltica pateicas Bellingcat autoram Lawrence Alexander par palīdzību Latvijas FB pseidoziņu portālu digitālās pēdas izpētē.